23948sdkhjf

Lagkagehuset-stiftere satser nu på kaffe: Vil åbne en kaffebar om måneden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Makkerparret bag Lagkagehuset har begivet sig ud i et nyt projekt med indtil videre 11 kaffebarer i Europa

I mere eller mindre ubemærkethed har Lagkagehusets to stiftere, Steen Skallebæk og Ole Schielder Kristoffersen, kastet sig over et nyt projekt: De er gået i gang med at opbygge en international kaffekæde.

- Kaffekulturen på verdensplan er kæmpestor. Vi tror på, at det marked slet, slet ikke er mættet endnu, siger Steen Skallebæk til mediet FødevareWatch.

Efter frasalget af Lagkagehuset i 2017 købte de to sig ind i den danske virksomhed Copenhagen Coffee Lab, der på daværende tidspunkt havde én kaffebar i Lissabon; og så satte de ellers kog under kedlen. Siden har de åbnet 10 nye kaffebarer, så kæden nu tæller fem cafeer i Lissabon, fem i Düsseldorf og en i Duisburg.

- Vi kommer nok til at åbne en butik om måneden, det har vi gjort klar til. Den første i hver by er altid den sværeste, og når du først har den på plads, kan du åbne forholdsvist hurtigt, siger 54-årige Steen Skallebæk, der har titel af administrerende direktør.

Stordriftsfordele
Nu er setuppet ved at være på plads, så ekspansionen for alvor kan tage fart, nævner Steen Skallebæk.

- I Düsseldorf har vi bygget et stort bageri, der vil kunne levere til 50 kaffebarer. I Hamborg har vi købt et eksisterende produktionslokale på 1000 kvadratmeter, så vi vil kunne levere til 30 cafeer i Hamborg og opland. Vi skal gerne derop for at høste stordriftsfordele, forklarer han til FødevareWatch,

Alene i år har Copenhagen Coffee Lab fem nye butikker på vej: En i Cannes, to i Nice og to i Hamborg. Alle butikkerne går under navnet Copenhagen Coffee Lab & Bakery.

Samtidig forventer direktøren, at omsætningen vil runde 55 millioner kroner i år. Til sammenligning rundede Lagkagehusets toplinje 1 milliard kroner sidste år, og spørger man Steen Skallebæk, om Copenhagen Coffee Lab skal op på samme niveau, lyder svaret:

- Det kunne da være sjovt, hvis det blev lige så stort som Lagkagehuset.

Konkurrenceklausul
Copenhagen Coffee Lab konkurrerer på kvalitetskaffe og dansk bager- og wienerbrød. Med et fremhævet dansk brand kan man undre sig over, at kæden endnu ikke har nogen butikker i Danmark. Men det er der en god grund til.

- Ole og jeg har en konkurrenceklausul, der løber frem mod september næste år, forklarer Steen Skallebæk til FødevareWatch og lader forstå, art han godt kunne forestille sig at åbne i Danmark, når klausulen ophører.

- Det ville være søgt og falsk, hvis vi kaldte det Copenhagen Coffee Lab uden at være i København. Det ville være ligesom italiensk pizza uden noget tilhørsforhold til Italien, siger han.
Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Restaurantejer slipper ustraffet fra lussing mod tjener

Køkkenleder: Vi vægter klimaet, men hensynet til borgeren tæller mest

Dansk veganerkasse satser formue i USA

Cofoco-ejer køber sig ind i kendt kaffekæde

McDonald's klar med ny direktør

Foodservicefolk klar med kampagne for klimavenlig mad

Nyhedsbrev

Eks-bolchemager tilbyder nu mormormad

Lars Seier har købt en kendt café

Toprestaurant overtager slagteri

Kæmpestor interesse for nyt streetfoodmarked

Legendarisk kantine har mættet Aarhus i 60 år

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Nyt elevprogram skal få flere unge til at vælge gastronomien

Kommune overvejer at sende sosu’er på anretterkursus

Lagkagehuset-stiftere satser nu på kaffe: Vil åbne en kaffebar om måneden

Makkerparret bag Lagkagehuset har begivet sig ud i et nyt projekt med indtil videre 11 kaffebarer i Europa

Skyder millioner i bestil-en-kok-projekt

Danish Crown sælger nu luksuskød direkte til forbrugerne

Foodservice Danmark skifter navn

Kommune fyrer privat leverandør af ældremad

Geranium-kok tog første skridt mod plads ved kokke-VM

Atria vil have sin bid af foodservice-markedet

Konkursramt streetfood-marked genåbner

Kædedirektør: Færdigmad bliver større end varer til hjemmelavet mad

Vi står over for en ny æra, når det handler om convenience og lette retter, spår Kvickly-direktør.

Efter snyd, sjusk og skandaler: Nu er legendarisk café solgt

Danish Crown klar med nye hybridprodukter

Sønderjysk makkerpar klar med helt nyt koncept

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kan Danmark miste eksportmarkeder, hvis vi ikke benytter blockchain-teknologier?

Invitation til samskabelsesworkshop

BioSan Nordic er hovedsponsor for Dansk Rengøringsmesse 2019

Velkommen til Matas

Ny rørledning på plads – fremover får dobbelt så mange husstande i Løsning varme fra Daka

Kom bakterier og sporer til livs

JEROS A/S deltager på Südback 2019

En tro kopi?

Blockchain for Fødevare SMV´er

Hygiejnisk design handler også om fødevaresikkerhed, mikrobiologi - og hvordan udstyr rengøres!

JEROS A/S er som eneste fynske finalist med i dysten om Akademikerprisen 2019

Efteruddannelses kursus i hygiejnisk design på DTU i Lyngby

Få eksportrådgivning der skaber succes i din virksomhed på bare et år.

Det travle køkken…

Efteruddannelses kursus i hygiejnisk design på DTU i Lyngby

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Her er forudsætningen for succesfuld selvscanning i kassen

Nyt i sortimentet - Nuova Simonelli espressomaskiner

Blockchain for fødevarer SMV´er

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Udnyt alle fordele ved brug af plastpaller

Palleark og mellemlæg i plast kan genbruges

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Bliv klogere på blockchains værdi for fødevarersektoren

Palleark og mellemlæg i plast kan genbruges

Send til en kollega

0.161