23948sdkhjf

Lagkagehuset-stiftere satser nu på kaffe: Vil åbne en kaffebar om måneden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Makkerparret bag Lagkagehuset har begivet sig ud i et nyt projekt med indtil videre 11 kaffebarer i Europa

I mere eller mindre ubemærkethed har Lagkagehusets to stiftere, Steen Skallebæk og Ole Schielder Kristoffersen, kastet sig over et nyt projekt: De er gået i gang med at opbygge en international kaffekæde.

- Kaffekulturen på verdensplan er kæmpestor. Vi tror på, at det marked slet, slet ikke er mættet endnu, siger Steen Skallebæk til mediet FødevareWatch.

Efter frasalget af Lagkagehuset i 2017 købte de to sig ind i den danske virksomhed Copenhagen Coffee Lab, der på daværende tidspunkt havde én kaffebar i Lissabon; og så satte de ellers kog under kedlen. Siden har de åbnet 10 nye kaffebarer, så kæden nu tæller fem cafeer i Lissabon, fem i Düsseldorf og en i Duisburg.

- Vi kommer nok til at åbne en butik om måneden, det har vi gjort klar til. Den første i hver by er altid den sværeste, og når du først har den på plads, kan du åbne forholdsvist hurtigt, siger 54-årige Steen Skallebæk, der har titel af administrerende direktør.

Stordriftsfordele
Nu er setuppet ved at være på plads, så ekspansionen for alvor kan tage fart, nævner Steen Skallebæk.

- I Düsseldorf har vi bygget et stort bageri, der vil kunne levere til 50 kaffebarer. I Hamborg har vi købt et eksisterende produktionslokale på 1000 kvadratmeter, så vi vil kunne levere til 30 cafeer i Hamborg og opland. Vi skal gerne derop for at høste stordriftsfordele, forklarer han til FødevareWatch,

Alene i år har Copenhagen Coffee Lab fem nye butikker på vej: En i Cannes, to i Nice og to i Hamborg. Alle butikkerne går under navnet Copenhagen Coffee Lab & Bakery.

Samtidig forventer direktøren, at omsætningen vil runde 55 millioner kroner i år. Til sammenligning rundede Lagkagehusets toplinje 1 milliard kroner sidste år, og spørger man Steen Skallebæk, om Copenhagen Coffee Lab skal op på samme niveau, lyder svaret:

- Det kunne da være sjovt, hvis det blev lige så stort som Lagkagehuset.

Konkurrenceklausul
Copenhagen Coffee Lab konkurrerer på kvalitetskaffe og dansk bager- og wienerbrød. Med et fremhævet dansk brand kan man undre sig over, at kæden endnu ikke har nogen butikker i Danmark. Men det er der en god grund til.

- Ole og jeg har en konkurrenceklausul, der løber frem mod september næste år, forklarer Steen Skallebæk til FødevareWatch og lader forstå, art han godt kunne forestille sig at åbne i Danmark, når klausulen ophører.

- Det ville være søgt og falsk, hvis vi kaldte det Copenhagen Coffee Lab uden at være i København. Det ville være ligesom italiensk pizza uden noget tilhørsforhold til Italien, siger han.
Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gæstemangel: Gorm's Pizza skrumper

3F om sexchikane på restauranter: Der er brug for ny kultur

Fødevareindustrien skal rustes til øget salg af færdigretter

Madklubben-stifter hædret med pris

Måltidsfirma får flere millioner fra modemilliardær

Fynboer laver enorme mængder andelår, hakkebøffer og kamsteg

Nyhedsbrev

4.677 modtager nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Udvælgelse: Randers Street Food vil holde kokkeprøver før åbningen

Homemate skal levere hverdagsretter til nemlig.com

Nu kan babyer også få måltidskasser

Dagrofa napper aftale til 600 millioner fra konkurrent

Flammen satser på både take away, brunch og flere restauranter

Smørrebrødsforretning er vokset

Kokkenes Køkken scorer økologisk spisemærke nummer 3.000

Kebabmillionær køber sig ind i restaurantkæde

- Jensens Bøfhus var to minutter fra konkurs

Skagenfood har nu en klimakasse

Color Line lukker køkken: 18 mister jobbet

Restauratørers indtjening daler dramatisk

MåltidsBoxen snart klar med nyt storkøkken

Opkøb: Falengreen opruster på convenience

Danskerne vil have mere fisk i kantinen

Madklubben-ejer vil have landsdækkende pizzakæde

Drama afgjorde DM i Østersåbning 2019 på Mors

Oprør over kantine hos fragt-gigant: "Det er uegnet og uhumsk"

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Madmøder skal skabe vækst og udvikling

"Danmarks Bedste Burger" kåret

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå røg i køkkenet!

Oplad din mobil direkte i bordlampen

Åben Ild i professionelle køkkener!

Sådan bidrager Superfos til den cirkulære økonomi

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Med Havegrillen i Køkkenet

Menukasser til levering af årets nytårsmenu

Fra stregkode til RFID: Standarder gør rejsen nemmere

Få styr på dagens omsætning med Billy Regnskabsprogram

Specielt køkkenudstyr kræver specielle løsninger!

6.000 børn kan få deres madrester med hjem

Hvad er forskellen på stregkoder og tallene nedenunder?

Pease - God mad fra ærten

Har du styr på dit GTIN-varenummer?

LED Lys til emhætter - Haltons nye Kulinariske Lys

CPF - bæredygtig under tre spor

Lugtfri og effektiv ventilation til køkkener hvor pladsen er trang

Nyt koncept: Fokus på resterne giver mindre madspild og bedre økonomi i køkkenet

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Fuldautomatisk ventilationssystem til køkkener - HALTON M.A.R.V.E.L.

Optimeret forsyningskæde hos Retail Partner

ANUGA messe 5.-9. okt. Köln

Bæredygtighed er blevet et konkurrenceparameter i branchen

Vær med til at fejre lanceringen af DTU Learn for Life

Kan Danmark miste eksportmarkeder, hvis vi ikke benytter blockchain-teknolo...

Send til en kollega

0.146