23948sdkhjf

Det offentlige elsker økologisk foodservice

Offentlige køkkener er storbrugere

Offentlige køkkener er storforbrugere af økologiske varer fra foodservice-sektoren - også i langt højere grad end køkkener i den private sektor.

Det dokumenterer nye tal fra Danmarks Statistik.

Den offentlige sektor aftager 44 procent af salget af økologiske varer til foodservice, altså servering af mad fra eksempelvis køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer og udbringning.

Det offentliges forbrug af økologiske fødevarer er dermed over dobbelt så stort som sektorens andel af det samlede salg af føde- og drikkevarer til foodservice, som ligger på 20 procent. Baggrunden er en højere andel af økologi i de offentlige storkøkkener, nemlig 19 procent mod 7 procent i den private sektor, nævner Danmarks Statistik.

Den offentlige sektor købte ifølge statistikerne sidste år økologiske varer for 891 millioner kroner mod 783 millioner i 2016. Størstedelen af den offentlige sektors økologiske indkøb gik til offentlige institutioner, som aftog 36 procent af det samlede økologiske salg. Yderligere otte procent gik til kantiner på offentlige arbejdspladser.

Den private sektor aftog 56 procent af det økologiske salg til foodservice - svarende til cirka 1.153 millioner kroner. Heraf udgjorde hoteller, restauranter, caféer og lignende 29 procent. og kantiner på private arbejdspladser 19 procent. Andre former for foodservice, eksempelvis diner transportable og take-away, aftog ni procent af salget.

Se mere fra Danmarks Statistik her: Foodservice



Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Vaffelbaroner har fart på

Morgenmad: Kendt københavnerhotel klar med verdensnyhed

Farvestoffer i maden gav bøde til takeaway-restaurant

Hard Rock hårdt ramt på pengekassen

Fazer Food Services solgt i milliardhandel

Madhus mistede kontrakt: Nu er overskuddet dykket

Nyhedsbrev

Ung kok forpagter gammel kro

Cateringfirma dropper lille køkken

Convenience: 7-Eleven Danmark kåret som verdens bedste

Flammen i styrtdyk: Dårligste resultat i 10 år

Direktørfyring med til at trække ned

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Hvor ligger Danmarks bedste kantine?

Storkøkkener: Hørkram beholder kæmpestort udbud

Ny kaffebar sælger kaffe til en 10'er - bliver svinet til af konkurrent

Tidligere cafékonge skal i fængsel for bedrageri

Joe & The Juice rundede milliarden - men nye juicebarer medførte millionunderskud

Video-snak: Too Good To Go taler om teknologi

Ny dysfagi-menu med madder: Nu får Esther samme oplevelse som de andre beboere

Syv københavnske plejehjem har i et par måneder haft en ny menu med dysfagi-smørrebrød på frokostbordene

Kantinevirksomhed opruster med nye chefprofiler

Just Eat går 12 millioner kroner frem

Restaurant Flammen udruller nyt koncept

Nordjysk gårdmejeri skal levere wauw-ost til stort flyselskab

Lufthavnscafé byder sig til med ældremad

Opkøb: Geia Food bliver endnu større

Seminar: Sådan måler man madspild

Danskere er Nordens bedste tjenerelever

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vind et biografgavekort i GS1 Denmarks sommerquiz

Til lykke med svendebrevet

Blockchain - Veldokumenteret vej fra jord til bord

Til lykke med svendebrevet

Glade elever nu med svendebrev

Blockchain

Tid til at stoppe wardrobing

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Kvalitet og smag frem for alt

Nye efterårshold på Ejerlederuddannelsen

Veldokumenteret vej fra jord til bord

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Test dig selv: Hvor meget ved du om plast og bæredygtighed?

Sommerskole sætter fokus på entreprenørskab

Isdiske til sommerens varme dage

Fish'n Chips - Chip Shop roll

Kan plast forhindre madspild?

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Hvorfor sorterer vi ikke i kantinen, når vi gør derhjemme?

Sæson for sommerbuk

Udvikling af nye fødevarer - handler også om hvordan de skal produceres - o...

Kom til DTU Fødevareinstituttets fødselsdag den 11. juni 2019

Virksomheder opnår bedre resultater med skræddersyet digital markedsføring

Åbne systemer er butikkernes allierede i betalingskrigen  

Jeros a/s på IFFA 2019

Send til en kollega

0.15