23948sdkhjf

Madkastellet lancerer kantiner uden ret meget kød

Markedet er klar til fleksitarkantiner, vurderer stifteren

Cateringkoncernen Madkastellet, der også driver en lang række konference- og selskabslokaler, primært i Københavnsområdet, er på vej med et nyt koncept: Fleksitarkantiner, hvor kød skal spille en birolle.

Belinda Herbst, der senest kommer fra Meyers Contract Catering, er hyret til at stå i spidsen for opgaven.

Madkastellet vurderer ifølge Rasmus Pors, der er stifter og partner i virksomheden, at markedet er klar til et fleksitarkoncept. Selv om kød stadig dominerer buffeterne i de fleste danske virksomheder, og danskerne tenderer verdensrekord i kødspisning, viser en ny undersøgelse gennemført af Coop, at 50 procent af danskerne ønsker at spise mindre kød. Og hver femte unge er fleksitar, det vil sige, at de lever overvejende vegetarisk, nævner han.

- For os har grøntsager altid været det, der definerer måltidet. Vi arbejder innovativt med alt fra planteriget og fremtidens råvarer som for eksempel tang, hvilket giver uanede muligheder for at lege med smag, karakter og udtryk.

- Og så serverer vi mindre, men bedre kød. Det tager vi med os i vores nye kantiner, hvor målet er at reducere kødforbruget med minimum 50 procent ved at tilbyde flere superlækre, grønne retter. Det er sund fornuft både for dem, der skal spise det og for vores klode, siger Rasmus Pors.

- De unge vil arbejde for ansvarlige firmaer
Belinda Herbst, der med titel af chief commercial officer skal lede kantinedivisionen, peger på, at ikke mindst de yngre generationer vil arbejde for firmaer, der tænker og handler ansvarligt. Derfor vil Madkastellets kantiner implementere bæredygtighed i alle dele af driften.

- Vi ser en markant efterspørgsel på contract cateringløsninger, der understøtter virksomhedernes samlede bæredygtighedsprofil. Ved at tilbyde ansatte mad, som smager godt, er sund og opfylder det ernæringsmæssige behov, understøtter vi, i fællesskab, både forretningen, miljøet og det øvrige samfund, siger Belinda Herbst.

Madkastellet har i mange år arbejdet med bæredygtighed og vil i de kommende år skrue op for den strategiske indsats på området. Madkastellet Kantiner skal derfor også fungere som et spydspidsprojekt, der skal generere viden, som skal implementeres på tværs af koncernens brands.

Ud over fleksitarisme er økologi, madspild, uddannelse, innovation og inklusion blot nogle af de områder, der satses på. Senest i 2020 skal også firmaets eventcatering have et vegetarisk afsæt, lyder målsætningen.

Madkastellet trakterer årligt mere end 200.000 gæster til events og i koncernens á la carte-restauranter - Restaurant Smör på Nationalmuseet, Tang Bistro og Café på Den Blå Planet og Restaurant Naes på Strandhotel Røsnæs i Kalundborg.



Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Øko-pris til Byens Køkken

Michelin-kokke konkurrerer på Als

Norsk pizzasucces vil åbne 40 steder i Danmark

Farvel til gourmet, velkommen til mormormad

Badehotel i Blokhus skifter foie gras ud med skipperlabskovs

Pizzeria afsløret med afføring, urin, snot og bussemand

Brødre klar med ny restaurant i Horsens

Nyhedsbrev

Burgerbar er blevet til gourmetrestaurant

Online Avis Arkiv

Kendt kok lancerer 150 nye fødevareprodukter

De første er efter planen klar til salg om få uger

Kendt Odense-restaurant konkurs

Årets Kok 2019: Jagten er i gang

Otte fynske rigmænd har købt Jensen ud af Jensens Bøfhus

Medie: Stifter Palle Skov Jensen er helt ude af sit livsværk efter 34 år

Det offentlige elsker økologisk foodservice

Erfaren køkkenchef skifter til Madkastellet

Han skal stå for virksomhedens eventcatering

- Domino's vil med 100 procents sikkerhed miste kunder

Ny niche: Hun skaffer mad til erhvervslivet

Bil-kantine er base for mad ud af huset

Madkastellet lancerer kantiner uden ret meget kød

Markedet er klar til fleksitarkantiner, vurderer stifteren

Ægtepar laver italiensk cateringfirma

Foodservicebranchen vokser videre

Caspers bornholmske flymad er et hit

Hungry er på pengejagt

Løgismose Meyers har fyret topchefen

Tørk Furhauges resultater ikke gode nok, mener bestyrelsen

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Halifax Burgers fortsætter voldsom vækst

Fødevarestyrelsen lukkede sydjysk cateringfirma

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Hvem ringer du til når branden er slukket?

PEASE - god mad fra ærten

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

Gamst Blomster åbner ny butik på Lyngby Hovedgade

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voksende fødevaremarked?

Fødevarer i fokus på teknologitopmøde

Alle har ret til friske frikadeller

RoboFood – Bliv klogere på robotter og automatisering til fødevareindustrien

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Ny røgovn fordobler salget af pølser hos Kvickly i Haderslev

Ny ejer holder fast i Hørlyck Skos kvalitetsbevidste brand

Ribbenstege af kanon go' kvalitet til en fair pris.

DK's bedste og billigste flæsk i skiver

Stor forskel på karbonathåndhed i drikkevandet

JEROS A/S er nomineret til DI prisen 2018

24/7 overvågning mod Rotter og Mus:

Ecophon Mængdeberegner til akustikprodukter

God hygiejne hos fødevareproducenter – begynder med hygiejnisk design af produktionsudstyr

Overvågning og netværk

Når sort skal være rigtig sort

Ses vi på IBA 2018 i München?

JEROS a/s på IBA messen 2018

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Send til en kollega

0.151