McDonald's i fuldfedt plus efter at have slanket modellen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Kæden har succes med strategi om at eje færre og færre af sine restauranter selv.

Den globale burgerkæde McDonald's har fortsat solid succes med sin strategi om at eje færre og færre af sine restauranter selv.

I de første tre måneder af 2018 betyder det, at mens antallet af milliarder, der strømmer ind til moderselskabet, er blevet mindre, er overskuddet steget solidt.

- Flere kunder anerkender, at vi er blevet et bedre McDonald's, og nyder vores velsmagende mad, hurtige og venlige service og værdi for pengene, skriver administrerende direktør Steve Easterbrook i forbindelse med regnskabet.

Det viser, at McDonald's omsatte for 5,1 milliarder dollar - 31,5 milliarder kroner - i de tre første måneder af 2018. Det var et fald på næsten en halv milliard dollar.
Hvilket dog er helt efter planen. McDonald's er i gang med en stor strategiændring, hvor selskabet får langt flere franchisetagere og færre egne restauranter. Der er nemlig flere penge at tjene på franchisetagerne.

Det afspejler sig i, at nettoresultat i kvartalet, på trods af nedgangen i omsætningen, steg med 15 procent til 1,4 milliarder dollar.

- Kvartalets resultat reflekterer en stigning i salgsdrevne franchiseindtægter, skriver McDonald's.

Kigger man på, hvor meget der er solgt under brandet McDonald's i første kvartal, steg salget med 5,5 procent. Det var specielt drevet af et hop i salget uden for USA på 7,8 procent.

McDonald's nye strategi har også slået igennem i Skandinavien. Danske burgerspisere handler i virkeligheden hos den britiske rigmand Guy Hands, der sidste år købte retten til at drive McDonald's i Skandinavien.

Gennem selskabet Food Folk ejer han 400 McDonald's-restauranter i Norden.

Han oplyste tidligere i år, at han vil åbne 20 nye McDonald's-restauranter i Danmark over de næste fem år.
/ritzau/


Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny Hanegal-fabrik til færdigretter er stadig uafklaret

Men den kommer, og den skal kunne udvides, siger ledelsen

Både op og ned for Geia Food

Omsætningen steg til over 1,2 milliarder kroner, men intens konkurrence fik overskuddet til at dale

Tankmad har fået et kvalitetsløft

25 pubs giver brødre milliongevinst

Madglade milliardærer redder eksklusiv restaurant

Lukket burgerkæde kostede millioner

Nyhedsbrev

Horesta: Ny app kan skade branchen

Online Avis Arkiv

Oslobåden drømmer om en Michelin-stjerne

Nyt, digitalt køkkenredskab vil ind i professionelle køkkener

Restaurant Highway 69 udvider stort

Burgerrestaurant bliver til en lille kæde

Tarteletcafé er et enormt hit

Madmarked og Noma-ejere i samarbejde

Københavnsk gadekøkken er på plads

Uhrenholt har succes med lilla Emborg-produkter

Sushibar - nu også på Bornholm

McDonald's i fuldfedt plus efter at have slanket modellen

Masser af restauranter knaldet for fetafusk

Jysk hotelchef drømmer om en gourmetrestaurant

Hotel satser på veganske retter

Ny køkkenleder skal gøre menukortet mere grønt

Restauranter kan nu også bruge Nøglehulsmærket

Madhus gør mormormad tilgængeligt for alle

Har udvidet sit marked for færdigretter ganske betragteligt

Makkerpar har for travlt, så de åbner et nyt køkken

Sticks'n'Sushi skifter direktør

Muselort på Comwell gav bøde og forbud

Brøchner Hotels i samarbejde med Michelin-restauratør

Nye ejere tjener millioner på Bone's

Det digitale køkken er lige om hjørnet

Coop udvider med måltider til både morgen og frokost

Svensk restaurantkæde vil indtage Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Send til en kollega

0.141