23948sdkhjf

Fynboer fokuserer på foodservice

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Salget af Daloons frosne convenience-produkter er stærkt stigende

Daloon kan ikke få armene ned. Produktionen kører for fulde omdrejninger, og på en god dag forlader en million forårsruller fabrikken i Nyborg. Derfor tager Daloon nu et nyt aftenhold i brug for at øge produktionskapaciteten yderligere.

Markedet for frosne convenience-produkter vokser og vokser, og Daloon har faktisk svært ved at følge med.

- Flere og flere køkkener og restauranter efterspørger vores produkter, der er hurtige og nemme at anvende i et travlt køkken, siger Area Manager Lars Hansen fra Daloon.


Meget andet end forårsruller
En anden væsentlig årsag til succesen er, at Daloon hele tiden udvikler nye produkter, der imødekommer de seneste trends og krav fra forbrugerne. Daloon er berømte for sine forårsruller, men byder på meget andet.

- Mange tror, at Daloon kun laver forårsruller, men det er helt forkert, siger Lars Hansen.

- Vi startede godt nok med forårsrullerne, men har udvidet produktpaletten med en lang række andre produkter, som f.eks. samosas, tærter, souffleer, mini-pizzaer, vegansk nachoburger, sweet potato falafel og en dessert. Desserten er en mini-soufflé med pære, fortæller han. 

Daloon har faktisk altid haft et stort udbud af vegetariske produkter og i takt med, at den grønne bølge vinder frem, så mærker Daloon også en stigende efterspørgsel på de grønne produkter.

Mere økologi
Økologien har også gjort sit indtog på Daloon i Nyborg. Også her har man mærket, at mange køkkener går all in for økologien og gerne vil have de forskellige økologiske spisemærker. Her kan Daloon f.eks. tilbyde en økologisk minisoufflé med broccoli.

Flere og flere køkkener arbejder seriøst med at mindske madspildet ved at servere små lækre anretninger og serveringer. Her er Daloons bud at anrette overskårne spring rolls med kylling direkte i portionsskåle sammen med kålsalat og pærer.


Mange forbinder Daloon med fedtrige friturestegte produkter, der er ikke passer ind i moderne sundheds-trends. Men det er en fordom, der ikke holder stik, mener Lars Hansen.

- Over 90 pct. af vore produkter skal slet ikke tilberedes i friture, derimod skal de bare opvarmes i en almindelig ovn. Vi har nemlig udviklet er særlig dej, som bliver rigtig sprød og lækker ved tilberedning i en ganske almindelig ovn. Resultatet er forbløffende, og vi ser, at mange forbrugere faktisk ikke kan kende forskel på, om produktet er friturestegt eller ovnstegt, siger Lars Hansen.

- Salget af de gode gamle forårsruller, der skal frituresteges, er derfor nedadgående, og tilsvarende stiger salget af de produkter, der blot skal i ovnen.

Det hænger fint sammen med, at flere og flere professionelle køkkener dropper friturekogeren, der ikke rigtig rimer på god, sund og lødig kost til spisegæsterne.

Mere synlige i 2018
I år bliver Daloon endnu mere synlig på foodservice-markedet. Det sker som følge af en række nye marketingtiltag, som Daloon vil indføre her i 2018.

- Vi er netop begyndt at optræde som sponsor for forskellige udsendelser på TV2 og hertil kommer, at Daloon bliver mere aktive på de sociale medier. Dernæst har vi lige opgraderet vores hjemmeside, så den er blevet meget flottere og nemmere at gå til, isger Lars Hansen og tilføjer:

- Men det mest interessante for vore kunder er nok, at vi har flere nye og spændende produkter i pipelinen. De nye produkter vil blive lanceret i løbet af året og skulle gerne øge vores omsætning og markedsandele yderligere.

Segmentorienteret produktudvikling
Som nævnt producerer Daloon færdige måltidsløsninger til hele foodservicebranchen. De nye produkter bliver udviklet, så er skræddersyet til de forskellige segmenter inden for foodservice.

Daloon arbejder med segmenter som restauranter og cafeer, store og små kantiner, skoler, food-to-go-virksomheder som 7-Eleven og den slags steder, hvor man kan få mad til at tage på farten.

Daloon eksporterer sine produkter til de nordiske lande og de fleste af landene i Vesteuropa. Det kniber lidt mere med at slå igennem i Østeuropa, og det hænger formentlig sammen med, at frysere endnu ikke så udbredte i østlandene. Men det vil formentlig ske i de kommende år.

I de nordiske lande har Daloon oplevet en vækst i salget på omkring seks pct. inden for de seneste to-tre år.


Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Forvirring: Sur smiley til butik har ramt jysk restaurant

Cateringlandsholdet holder audition

Ti Trin Ned svæver i Michelin-uvished

Sponsoraftale: Dansk Cater skal forkæle Kokkelandsholdet

Succes: Kriseramt delicafé blev til netbutik

Stor fastfoodkæde tjener igen penge

Nyhedsbrev

Nye chefer klar til Kokkelandsholdet

Online Avis Arkiv

Conveniencekæde har købt Maaltidet

Stor frokostleverandør bliver en del af Homemate

Hotelkæde satser stort på bæredygtige madoplevelser

Nyt kaffekoncept i Aalborg: Her koster alt en 20'er

1

Brandærgerligt: Restaurant lukkede med fuld ordrebog

Just Eat begyndte året med rekord

Foodservice Forum ønsker glædelig jul og godt nytår

Foodservice Forum holder ferielukket til 7. januar. Nyhedsbrevet udkommer igen tirsdag 8. januar 2019.

Ny toprestaurant vil tilbyde 50 serveringer til gæsterne

Sygehuskøkken i Thisted hædret med pris

Afstemning: Her er Danmarks bedste takeaway

Cateringfirma overtager kantinedrift

Aalborg får ny vegetarrestaurant

Sticks'n'Sushi vil have 100 restauranter

Jespers Torvekøkken vokser videre

Catering-virksomheden driver nu 33 kantiner

Dagrofa kaster penge efter S-Engros

Fingerbetaling bliver permanent i CBS-kantiner

Investeringer: Hanegal halverer overskuddet

Fødevarevirksomheden er nu gearet til mere vækst

Skummer fløden af bedre mad og flere oplevelser

Køkkenmedarbejdere i total forvandling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løft dine medarbejderes niveau i engelsk og styrk din virksomhed

Test af hygiejnisk design giver højere fødevaresikkerhed

Må du genbruge dine stregkoder?

Kære kunde/samarbejdspartner

JEROS hos Orkla Kims

7,5 mio. kr. mere til innovation i sjællandske fødevare SMV´er

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Glædelig jul fra JEROS A/S

Ny projektleder ved DTU Center for Hygiejnisk Design

Rengøringsteknikker, hygiejnisk design og best practice i industriel hygiejne

Pallekar, plastkar og bigbox

Speed dating mellem virksomheder og forskere resulterer i fødevareinnovation

Mange muligheder for at se JEROS produkter verden rundt

Teknologi til forbedring af forretning i fødevarebranchen

Hurtig og effektiv rengøring af vægtskåle

JEROS opdatere deres velkendte kassevasker

JEROS A/S på FoodTech 2018

Nedtælling til FoodTech 2018 er begyndt

Superbrugsen i Ørbæk øger salg af pølser med 35% ved køb af ny røgovn

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Stærk forskning og viden bliver til gavn for samfundet

Restaurant Grøds forventninger til et samarbejde med DTU

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voks...

Stor interesse for robotter til fødevareindustrien

Send til en kollega

0.156