23948sdkhjf

Fynboer fokuserer på foodservice

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Salget af Daloons frosne convenience-produkter er stærkt stigende

Daloon kan ikke få armene ned. Produktionen kører for fulde omdrejninger, og på en god dag forlader en million forårsruller fabrikken i Nyborg. Derfor tager Daloon nu et nyt aftenhold i brug for at øge produktionskapaciteten yderligere.

Markedet for frosne convenience-produkter vokser og vokser, og Daloon har faktisk svært ved at følge med.

- Flere og flere køkkener og restauranter efterspørger vores produkter, der er hurtige og nemme at anvende i et travlt køkken, siger Area Manager Lars Hansen fra Daloon.


Meget andet end forårsruller
En anden væsentlig årsag til succesen er, at Daloon hele tiden udvikler nye produkter, der imødekommer de seneste trends og krav fra forbrugerne. Daloon er berømte for sine forårsruller, men byder på meget andet.

- Mange tror, at Daloon kun laver forårsruller, men det er helt forkert, siger Lars Hansen.

- Vi startede godt nok med forårsrullerne, men har udvidet produktpaletten med en lang række andre produkter, som f.eks. samosas, tærter, souffleer, mini-pizzaer, vegansk nachoburger, sweet potato falafel og en dessert. Desserten er en mini-soufflé med pære, fortæller han. 

Daloon har faktisk altid haft et stort udbud af vegetariske produkter og i takt med, at den grønne bølge vinder frem, så mærker Daloon også en stigende efterspørgsel på de grønne produkter.

Mere økologi
Økologien har også gjort sit indtog på Daloon i Nyborg. Også her har man mærket, at mange køkkener går all in for økologien og gerne vil have de forskellige økologiske spisemærker. Her kan Daloon f.eks. tilbyde en økologisk minisoufflé med broccoli.

Flere og flere køkkener arbejder seriøst med at mindske madspildet ved at servere små lækre anretninger og serveringer. Her er Daloons bud at anrette overskårne spring rolls med kylling direkte i portionsskåle sammen med kålsalat og pærer.


Mange forbinder Daloon med fedtrige friturestegte produkter, der er ikke passer ind i moderne sundheds-trends. Men det er en fordom, der ikke holder stik, mener Lars Hansen.

- Over 90 pct. af vore produkter skal slet ikke tilberedes i friture, derimod skal de bare opvarmes i en almindelig ovn. Vi har nemlig udviklet er særlig dej, som bliver rigtig sprød og lækker ved tilberedning i en ganske almindelig ovn. Resultatet er forbløffende, og vi ser, at mange forbrugere faktisk ikke kan kende forskel på, om produktet er friturestegt eller ovnstegt, siger Lars Hansen.

- Salget af de gode gamle forårsruller, der skal frituresteges, er derfor nedadgående, og tilsvarende stiger salget af de produkter, der blot skal i ovnen.

Det hænger fint sammen med, at flere og flere professionelle køkkener dropper friturekogeren, der ikke rigtig rimer på god, sund og lødig kost til spisegæsterne.

Mere synlige i 2018
I år bliver Daloon endnu mere synlig på foodservice-markedet. Det sker som følge af en række nye marketingtiltag, som Daloon vil indføre her i 2018.

- Vi er netop begyndt at optræde som sponsor for forskellige udsendelser på TV2 og hertil kommer, at Daloon bliver mere aktive på de sociale medier. Dernæst har vi lige opgraderet vores hjemmeside, så den er blevet meget flottere og nemmere at gå til, isger Lars Hansen og tilføjer:

- Men det mest interessante for vore kunder er nok, at vi har flere nye og spændende produkter i pipelinen. De nye produkter vil blive lanceret i løbet af året og skulle gerne øge vores omsætning og markedsandele yderligere.

Segmentorienteret produktudvikling
Som nævnt producerer Daloon færdige måltidsløsninger til hele foodservicebranchen. De nye produkter bliver udviklet, så er skræddersyet til de forskellige segmenter inden for foodservice.

Daloon arbejder med segmenter som restauranter og cafeer, store og små kantiner, skoler, food-to-go-virksomheder som 7-Eleven og den slags steder, hvor man kan få mad til at tage på farten.

Daloon eksporterer sine produkter til de nordiske lande og de fleste af landene i Vesteuropa. Det kniber lidt mere med at slå igennem i Østeuropa, og det hænger formentlig sammen med, at frysere endnu ikke så udbredte i østlandene. Men det vil formentlig ske i de kommende år.

I de nordiske lande har Daloon oplevet en vækst i salget på omkring seks pct. inden for de seneste to-tre år.




Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Easyfood-direktør: Den nemmeste del er at udvikle et nyt produkt

Konkurrencekraften ryger, hvis der ikke følger en effektiv produktion med, siger Flemming Paasch

Historisk restaurant lukker efter strid om tag

Restaurant-forpagtere giver op efter otte måneder

Ejer: De manglede måske de faglige kompetencer

Danmarks bedste kantine: Vi tager de unge seriøst

- Det er i grunden et simpelt miljø, siger køkkenchefen

Køkkenleder fortsætter i Elbokøkkenet

Ny restauratør har fjernet 51 års cigaretrøg fra væggene

Nyhedsbrev

Restauratør får ny legeplads på toppen af hotel

Online Avis Arkiv

Ny app til gæster med særlige madpræferencer

Køkkener kan lettere holde styr på alle ønskerne

1

Badehotel skiftede menu - så sagde køkkenchefen op

Forpagtere af spisested holdt kun syv måneder

KFC vil op på 34 danske restauranter

Supersygehus udvides med 3.000 kvadratmeter køkken

Julemad: Cofoco planter 30.000 træer

Restaurant bliver til fitnesscenter

Nyhed: Intelligent sous vide-udstyr

Endnu en forpagter siger farvel til jysk restaurant

Pizzakæde fejrer fødselsdag med 10 retter

Ti Trin Ned bliver afløst af pizzeria

Kakerlakker udløste stor bøde til kendt hotel

Cateringfirma konkurs

Coop og Cofoco lancerer nye færdigretter

Flere restauranter går konkurs

Øko-pris til Byens Køkken

Michelin-kokke konkurrerer på Als

Caspers bornholmske flymad er et hit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JEROS opdatere deres velkendte kassevasker

JEROS A/S på FoodTech 2018

Nedtælling til FoodTech 2018 er begyndt

Superbrugsen i Ørbæk øger salg af pølser med 35% ved køb af ny røgovn

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Stærk forskning og viden bliver til gavn for samfundet

Restaurant Grøds forventninger til et samarbejde med DTU

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voksende fødevaremarked?

Stor interesse for robotter til fødevareindustrien

Slagter Kirkeby går op i røg

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Hvem ringer du til når branden er slukket?

PEASE - god mad fra ærten

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

Gamst Blomster åbner ny butik på Lyngby Hovedgade

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voksende fødevaremarked?

Fødevarer i fokus på teknologitopmøde

Alle har ret til friske frikadeller

RoboFood – Bliv klogere på robotter og automatisering til fødevareindustrien

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Ny røgovn fordobler salget af pølser hos Kvickly i Haderslev

Ny ejer holder fast i Hørlyck Skos kvalitetsbevidste brand

Ribbenstege af kanon go' kvalitet til en fair pris.

Send til en kollega

0.168