Fynboer fokuserer på foodservice

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Salget af Daloons frosne convenience-produkter er stærkt stigende

Daloon kan ikke få armene ned. Produktionen kører for fulde omdrejninger, og på en god dag forlader en million forårsruller fabrikken i Nyborg. Derfor tager Daloon nu et nyt aftenhold i brug for at øge produktionskapaciteten yderligere.

Markedet for frosne convenience-produkter vokser og vokser, og Daloon har faktisk svært ved at følge med.

- Flere og flere køkkener og restauranter efterspørger vores produkter, der er hurtige og nemme at anvende i et travlt køkken, siger Area Manager Lars Hansen fra Daloon.


Meget andet end forårsruller
En anden væsentlig årsag til succesen er, at Daloon hele tiden udvikler nye produkter, der imødekommer de seneste trends og krav fra forbrugerne. Daloon er berømte for sine forårsruller, men byder på meget andet.

- Mange tror, at Daloon kun laver forårsruller, men det er helt forkert, siger Lars Hansen.

- Vi startede godt nok med forårsrullerne, men har udvidet produktpaletten med en lang række andre produkter, som f.eks. samosas, tærter, souffleer, mini-pizzaer, vegansk nachoburger, sweet potato falafel og en dessert. Desserten er en mini-soufflé med pære, fortæller han. 

Daloon har faktisk altid haft et stort udbud af vegetariske produkter og i takt med, at den grønne bølge vinder frem, så mærker Daloon også en stigende efterspørgsel på de grønne produkter.

Mere økologi
Økologien har også gjort sit indtog på Daloon i Nyborg. Også her har man mærket, at mange køkkener går all in for økologien og gerne vil have de forskellige økologiske spisemærker. Her kan Daloon f.eks. tilbyde en økologisk minisoufflé med broccoli.

Flere og flere køkkener arbejder seriøst med at mindske madspildet ved at servere små lækre anretninger og serveringer. Her er Daloons bud at anrette overskårne spring rolls med kylling direkte i portionsskåle sammen med kålsalat og pærer.


Mange forbinder Daloon med fedtrige friturestegte produkter, der er ikke passer ind i moderne sundheds-trends. Men det er en fordom, der ikke holder stik, mener Lars Hansen.

- Over 90 pct. af vore produkter skal slet ikke tilberedes i friture, derimod skal de bare opvarmes i en almindelig ovn. Vi har nemlig udviklet er særlig dej, som bliver rigtig sprød og lækker ved tilberedning i en ganske almindelig ovn. Resultatet er forbløffende, og vi ser, at mange forbrugere faktisk ikke kan kende forskel på, om produktet er friturestegt eller ovnstegt, siger Lars Hansen.

- Salget af de gode gamle forårsruller, der skal frituresteges, er derfor nedadgående, og tilsvarende stiger salget af de produkter, der blot skal i ovnen.

Det hænger fint sammen med, at flere og flere professionelle køkkener dropper friturekogeren, der ikke rigtig rimer på god, sund og lødig kost til spisegæsterne.

Mere synlige i 2018
I år bliver Daloon endnu mere synlig på foodservice-markedet. Det sker som følge af en række nye marketingtiltag, som Daloon vil indføre her i 2018.

- Vi er netop begyndt at optræde som sponsor for forskellige udsendelser på TV2 og hertil kommer, at Daloon bliver mere aktive på de sociale medier. Dernæst har vi lige opgraderet vores hjemmeside, så den er blevet meget flottere og nemmere at gå til, isger Lars Hansen og tilføjer:

- Men det mest interessante for vore kunder er nok, at vi har flere nye og spændende produkter i pipelinen. De nye produkter vil blive lanceret i løbet af året og skulle gerne øge vores omsætning og markedsandele yderligere.

Segmentorienteret produktudvikling
Som nævnt producerer Daloon færdige måltidsløsninger til hele foodservicebranchen. De nye produkter bliver udviklet, så er skræddersyet til de forskellige segmenter inden for foodservice.

Daloon arbejder med segmenter som restauranter og cafeer, store og små kantiner, skoler, food-to-go-virksomheder som 7-Eleven og den slags steder, hvor man kan få mad til at tage på farten.

Daloon eksporterer sine produkter til de nordiske lande og de fleste af landene i Vesteuropa. Det kniber lidt mere med at slå igennem i Østeuropa, og det hænger formentlig sammen med, at frysere endnu ikke så udbredte i østlandene. Men det vil formentlig ske i de kommende år.

I de nordiske lande har Daloon oplevet en vækst i salget på omkring seks pct. inden for de seneste to-tre år.




Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Bornholmerne må vente på Mikkeller

Kokke-legende lukker sin restaurant

Brøchner Hotels i samarbejde med Michelin-restauratør

Ny app skal give fyldte restauranter

Bornholmer-kok skal bespise hundredevis af flygæster

Det Danske Madhus tabte sag om "opgavetyveri"

Afgørelse: Det var helt i orden, at kommune indgik aftale med Madservice Kronjylland uden udbud

Nyhedsbrev

McDonald's åbner 20 nye restauranter

Storstilet ekspansion skal give op imod 1.000 nye arbejdspladser

Online Avis Arkiv

Supermarkeder begynder at gå foodservice-vejen

Detailkæderne øger aktiviteterne inden for foodservice med mere takeaway og catering

Fynboer fokuserer på foodservice

Salget af Daloons frosne convenience-produkter er stærkt stigende

Nye ejere tjener millioner på Bone's

Gammel krostue får nyt liv som restaurant

Fuld fart på fastfood

Det digitale køkken er lige om hjørnet

Coop udvider med måltider til både morgen og frokost

Svensk restaurantkæde vil indtage Danmark

Iværksætter får 40 millioner til kamp mod Just Eat

Orderyoyo vil give kontrollen tilbage til takeaway-restauranterne

Kantinemad på Michelin-niveau

Køkkenchef løfter sløret for arbejdsmetoderne i sit succesfulde køkken

Ny gourmetrestaurant i Aarhus

Madspild: Storkøkkener kan skære store lunser af budgettet

26.178 besøgte Foodexpo

- Fantastisk god stemning i hallerne

Burgerkæden Cock's & Cows solgt

Kokketalent erobrer dommermaver med stenbider og lammesteg

Jesper Dams Hansen fra Restaurant Babette i Vordingborg kan kalde sig Årets Kok 2018

- Vores navn er lidt sjovt og plat, men det virker

Delikatessedrenge, der vil være nyskabende, udvikler produkter til danske smagsløg

Lasse er Danmarks bedste kokkeelev

Nyt hotel får kæmperestaurant

Streetfood-boder gør sig klar i Vejle

Italiensk madmarked i København lukker

KFC klar med ny restaurant i Herning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Send til en kollega

0.144