Fynboer fokuserer på foodservice

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Salget af Daloons frosne convenience-produkter er stærkt stigende

Daloon kan ikke få armene ned. Produktionen kører for fulde omdrejninger, og på en god dag forlader en million forårsruller fabrikken i Nyborg. Derfor tager Daloon nu et nyt aftenhold i brug for at øge produktionskapaciteten yderligere.

Markedet for frosne convenience-produkter vokser og vokser, og Daloon har faktisk svært ved at følge med.

- Flere og flere køkkener og restauranter efterspørger vores produkter, der er hurtige og nemme at anvende i et travlt køkken, siger Area Manager Lars Hansen fra Daloon.


Meget andet end forårsruller
En anden væsentlig årsag til succesen er, at Daloon hele tiden udvikler nye produkter, der imødekommer de seneste trends og krav fra forbrugerne. Daloon er berømte for sine forårsruller, men byder på meget andet.

- Mange tror, at Daloon kun laver forårsruller, men det er helt forkert, siger Lars Hansen.

- Vi startede godt nok med forårsrullerne, men har udvidet produktpaletten med en lang række andre produkter, som f.eks. samosas, tærter, souffleer, mini-pizzaer, vegansk nachoburger, sweet potato falafel og en dessert. Desserten er en mini-soufflé med pære, fortæller han. 

Daloon har faktisk altid haft et stort udbud af vegetariske produkter og i takt med, at den grønne bølge vinder frem, så mærker Daloon også en stigende efterspørgsel på de grønne produkter.

Mere økologi
Økologien har også gjort sit indtog på Daloon i Nyborg. Også her har man mærket, at mange køkkener går all in for økologien og gerne vil have de forskellige økologiske spisemærker. Her kan Daloon f.eks. tilbyde en økologisk minisoufflé med broccoli.

Flere og flere køkkener arbejder seriøst med at mindske madspildet ved at servere små lækre anretninger og serveringer. Her er Daloons bud at anrette overskårne spring rolls med kylling direkte i portionsskåle sammen med kålsalat og pærer.


Mange forbinder Daloon med fedtrige friturestegte produkter, der er ikke passer ind i moderne sundheds-trends. Men det er en fordom, der ikke holder stik, mener Lars Hansen.

- Over 90 pct. af vore produkter skal slet ikke tilberedes i friture, derimod skal de bare opvarmes i en almindelig ovn. Vi har nemlig udviklet er særlig dej, som bliver rigtig sprød og lækker ved tilberedning i en ganske almindelig ovn. Resultatet er forbløffende, og vi ser, at mange forbrugere faktisk ikke kan kende forskel på, om produktet er friturestegt eller ovnstegt, siger Lars Hansen.

- Salget af de gode gamle forårsruller, der skal frituresteges, er derfor nedadgående, og tilsvarende stiger salget af de produkter, der blot skal i ovnen.

Det hænger fint sammen med, at flere og flere professionelle køkkener dropper friturekogeren, der ikke rigtig rimer på god, sund og lødig kost til spisegæsterne.

Mere synlige i 2018
I år bliver Daloon endnu mere synlig på foodservice-markedet. Det sker som følge af en række nye marketingtiltag, som Daloon vil indføre her i 2018.

- Vi er netop begyndt at optræde som sponsor for forskellige udsendelser på TV2 og hertil kommer, at Daloon bliver mere aktive på de sociale medier. Dernæst har vi lige opgraderet vores hjemmeside, så den er blevet meget flottere og nemmere at gå til, isger Lars Hansen og tilføjer:

- Men det mest interessante for vore kunder er nok, at vi har flere nye og spændende produkter i pipelinen. De nye produkter vil blive lanceret i løbet af året og skulle gerne øge vores omsætning og markedsandele yderligere.

Segmentorienteret produktudvikling
Som nævnt producerer Daloon færdige måltidsløsninger til hele foodservicebranchen. De nye produkter bliver udviklet, så er skræddersyet til de forskellige segmenter inden for foodservice.

Daloon arbejder med segmenter som restauranter og cafeer, store og små kantiner, skoler, food-to-go-virksomheder som 7-Eleven og den slags steder, hvor man kan få mad til at tage på farten.

Daloon eksporterer sine produkter til de nordiske lande og de fleste af landene i Vesteuropa. Det kniber lidt mere med at slå igennem i Østeuropa, og det hænger formentlig sammen med, at frysere endnu ikke så udbredte i østlandene. Men det vil formentlig ske i de kommende år.

I de nordiske lande har Daloon oplevet en vækst i salget på omkring seks pct. inden for de seneste to-tre år.




Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar

Mest læste

Forsiden lige nu

Sommerferie på Foodservice Forum

Restaurantgæst betalte 7.335,- for meget

Nordjysk kro erklæret konkurs - ejer har kastet håndklædet i ringen

Nyuddannet sommelier udfordrer vanedyret

Kristian Ishøy har været vinfan, siden han var lille

Street food klar i Fredericia

Sandwichkæde rykker nordpå

Nyhedsbrev

Idérig kok har succes i medborgerhus

Online Avis Arkiv

Just Eat gafler Domino's

Burger King klar med to nye restauranter

Dansk restaurant igen kåret som den 19.-bedste i verden

Mash opruster med bistrokoncept

Ikonisk københavner-restaurant bliver ”bistroficeret” i Tyskland.

Meyer tidoblede (næsten) underskuddet i 2017

Foodservice Danmark ser fremad

Debat om Odenses ældremad blusser op igen

Flytning og relancering koster Noma millionunderskud i 2017

Regnskab for 2017 viser underskud på 1,7 millioner kroner for den hyldede gourmetrestaurant Noma

Køge Kommune vil have mindre virksomheder som madleverandører

Opkøb påvirker regnskab hos Det Danske Madhus

Omsætningen steg, mens indtjeningen faldt i 2017

Madklubben kaster millioner af sig

Efter et 2016 præget af store investeringer kan restaurantkæden Madklubben igen notere et stort plus

Nu sushirestaurant vil være en lille kæde

Kadeau slår igen til i København

Han åbner verdens første akvavit-bar

Vil gøre op med grimme julefrokostoplevelser

Tre kæmper om Kantineprisen

Street food på vej i Fredericia

Private dining vinder frem

Andefedtsburgere rykker vestpå

Ny restaurant forsøger sig i Aarhus

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Find ud af hvad du kan gøre for at, undgå kalk på håndvaske, glas, opvaskemaskiner og fliser

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Vi ser Aarhus i øjenhøjde

Har du problemer med smag og lugt fra dit drikkevand

ScaleGard Pro til drikkevandet.

Mød SMVdanmark på Folkemødet

Latinerkvarteret er for specielle og eksklusive butikker

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

Plastemballage er nødvendigt i den cirkulære økonomi

Vand fra hanen indeholder stoffer der kan påvirke smagen i din kaffe,

JEROS A/S på messer verden rundt

Eksportfremstød - Rejs med SMVdanmark og Kronprinsparret til Italien

Sommerskole ”Entrepreneurship in Food and BioEngineering”

Møde om fødevarevirksomheders efteruddannelsesbehov

Møde om fødevarevirksomheders efteruddannelsesbehov

Verdensnyhed: en pladsoptimerende IBC-palletank

Verdensnyhed: en pladsoptimerende IBC-palletank

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Netværksarrangement: Hvordan tilpasser vi os fremtidens krav?

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Maden og vinen var fantastisk men… larmen!?

JEROS A/S på Anuga Food tech

Ny håndbog: Få et 'JA' af din bank

Send til en kollega

0.159