Fynboer fokuserer på foodservice

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Salget af Daloons frosne convenience-produkter er stærkt stigende

Daloon kan ikke få armene ned. Produktionen kører for fulde omdrejninger, og på en god dag forlader en million forårsruller fabrikken i Nyborg. Derfor tager Daloon nu et nyt aftenhold i brug for at øge produktionskapaciteten yderligere.

Markedet for frosne convenience-produkter vokser og vokser, og Daloon har faktisk svært ved at følge med.

- Flere og flere køkkener og restauranter efterspørger vores produkter, der er hurtige og nemme at anvende i et travlt køkken, siger Area Manager Lars Hansen fra Daloon.


Meget andet end forårsruller
En anden væsentlig årsag til succesen er, at Daloon hele tiden udvikler nye produkter, der imødekommer de seneste trends og krav fra forbrugerne. Daloon er berømte for sine forårsruller, men byder på meget andet.

- Mange tror, at Daloon kun laver forårsruller, men det er helt forkert, siger Lars Hansen.

- Vi startede godt nok med forårsrullerne, men har udvidet produktpaletten med en lang række andre produkter, som f.eks. samosas, tærter, souffleer, mini-pizzaer, vegansk nachoburger, sweet potato falafel og en dessert. Desserten er en mini-soufflé med pære, fortæller han. 

Daloon har faktisk altid haft et stort udbud af vegetariske produkter og i takt med, at den grønne bølge vinder frem, så mærker Daloon også en stigende efterspørgsel på de grønne produkter.

Mere økologi
Økologien har også gjort sit indtog på Daloon i Nyborg. Også her har man mærket, at mange køkkener går all in for økologien og gerne vil have de forskellige økologiske spisemærker. Her kan Daloon f.eks. tilbyde en økologisk minisoufflé med broccoli.

Flere og flere køkkener arbejder seriøst med at mindske madspildet ved at servere små lækre anretninger og serveringer. Her er Daloons bud at anrette overskårne spring rolls med kylling direkte i portionsskåle sammen med kålsalat og pærer.


Mange forbinder Daloon med fedtrige friturestegte produkter, der er ikke passer ind i moderne sundheds-trends. Men det er en fordom, der ikke holder stik, mener Lars Hansen.

- Over 90 pct. af vore produkter skal slet ikke tilberedes i friture, derimod skal de bare opvarmes i en almindelig ovn. Vi har nemlig udviklet er særlig dej, som bliver rigtig sprød og lækker ved tilberedning i en ganske almindelig ovn. Resultatet er forbløffende, og vi ser, at mange forbrugere faktisk ikke kan kende forskel på, om produktet er friturestegt eller ovnstegt, siger Lars Hansen.

- Salget af de gode gamle forårsruller, der skal frituresteges, er derfor nedadgående, og tilsvarende stiger salget af de produkter, der blot skal i ovnen.

Det hænger fint sammen med, at flere og flere professionelle køkkener dropper friturekogeren, der ikke rigtig rimer på god, sund og lødig kost til spisegæsterne.

Mere synlige i 2018
I år bliver Daloon endnu mere synlig på foodservice-markedet. Det sker som følge af en række nye marketingtiltag, som Daloon vil indføre her i 2018.

- Vi er netop begyndt at optræde som sponsor for forskellige udsendelser på TV2 og hertil kommer, at Daloon bliver mere aktive på de sociale medier. Dernæst har vi lige opgraderet vores hjemmeside, så den er blevet meget flottere og nemmere at gå til, isger Lars Hansen og tilføjer:

- Men det mest interessante for vore kunder er nok, at vi har flere nye og spændende produkter i pipelinen. De nye produkter vil blive lanceret i løbet af året og skulle gerne øge vores omsætning og markedsandele yderligere.

Segmentorienteret produktudvikling
Som nævnt producerer Daloon færdige måltidsløsninger til hele foodservicebranchen. De nye produkter bliver udviklet, så er skræddersyet til de forskellige segmenter inden for foodservice.

Daloon arbejder med segmenter som restauranter og cafeer, store og små kantiner, skoler, food-to-go-virksomheder som 7-Eleven og den slags steder, hvor man kan få mad til at tage på farten.

Daloon eksporterer sine produkter til de nordiske lande og de fleste af landene i Vesteuropa. Det kniber lidt mere med at slå igennem i Østeuropa, og det hænger formentlig sammen med, at frysere endnu ikke så udbredte i østlandene. Men det vil formentlig ske i de kommende år.

I de nordiske lande har Daloon oplevet en vækst i salget på omkring seks pct. inden for de seneste to-tre år.




Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Caspers bornholmske flymad er et hit

Hungry er på pengejagt

Løgismose Meyers har fyret topchefen

Tørk Furhauges resultater ikke gode nok, mener bestyrelsen

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Halifax Burgers fortsætter voldsom vækst

Restaurant fortsatte salget trods rotter

Nyhedsbrev

Nye måltidskasser fik en flyvende start

Online Avis Arkiv

Jyde stormer frem med gourmet-catering

Nu udvider han til tredobbelt størrelse

Løgismose Meyers satser på flere færdigretter

Ny fabrik skal servicere et tilsyneladende umætteligt marked for convenience-produkter

MASH vil have nye ejere med ind

MeMu-souschef vandt Hotdog DM

Nordjysk restaurant vinder kokkekamp - igen

Bæredygtigt fanget hellefisk – en delikatesse fra Vestgrønland

Foodservice Danmark skifter direktør igen

Scandic i totalt buræg-stop på alle hoteller

Fødevarestyrelsen lukkede sydjysk cateringfirma

Prisen går til… Noma

Restauranten bliver den første modtager af Københavns Snedkerlaugs nye pris

Færre øko-grøntsager efter tør sommer

Kage-mænd køber kaffekæde

Ny vidensbank skal give maden et løft

I den nye vidensbank skal fagpersoner kunne finde inspiration og dele erfaringer om mad, måltider og ernæring til ældre

Madklubben udvider i Århus

Investeringer æder af foodservice-grossisters overskud

40 millioner skal fremme gastronomisk superliga

Regeringen afsætter 10 millioner kroner om året de næste fire år til gastronomi. Det kan skabe flere arbejdspladser

Ingen danske medaljer ved sommelier NM

Kantiner og restauranter i trekantområdet inviteres til Markedsdag

Madentreprenør åbner nyt spisested

International rådgivning på højt niveau

Kro lukker og stopper madlevering til 350 ældre

Københavns Madhus får ny direktør

Just Eat vil også levere morgenmad

Catering-advarsler er gjort til skamme

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RoboFood – Bliv klogere på robotter og automatisering til fødevareindustrien

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Ny røgovn fordobler salget af pølser hos Kvickly i Haderslev

Ny ejer holder fast i Hørlyck Skos kvalitetsbevidste brand

Ribbenstege af kanon go' kvalitet til en fair pris.

DK's bedste og billigste flæsk i skiver

Stor forskel på karbonathåndhed i drikkevandet

JEROS A/S er nomineret til DI prisen 2018

24/7 overvågning mod Rotter og Mus:

Ecophon Mængdeberegner til akustikprodukter

God hygiejne hos fødevareproducenter – begynder med hygiejnisk design af produktionsudstyr

Overvågning og netværk

Når sort skal være rigtig sort

Ses vi på IBA 2018 i München?

JEROS a/s på IBA messen 2018

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Slip af med bakterier i dit vand

En god kop kaffe er simpel... Den består af to ingredienser: kaffebønner og vand.

Aqua-Pure AP110 filter

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Find ud af hvad du kan gøre for at, undgå kalk på håndvaske, glas, opvaskem...

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Send til en kollega

0.155