23948sdkhjf

Fynboer fokuserer på foodservice

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Salget af Daloons frosne convenience-produkter er stærkt stigende

Daloon kan ikke få armene ned. Produktionen kører for fulde omdrejninger, og på en god dag forlader en million forårsruller fabrikken i Nyborg. Derfor tager Daloon nu et nyt aftenhold i brug for at øge produktionskapaciteten yderligere.

Markedet for frosne convenience-produkter vokser og vokser, og Daloon har faktisk svært ved at følge med.

- Flere og flere køkkener og restauranter efterspørger vores produkter, der er hurtige og nemme at anvende i et travlt køkken, siger Area Manager Lars Hansen fra Daloon.


Meget andet end forårsruller
En anden væsentlig årsag til succesen er, at Daloon hele tiden udvikler nye produkter, der imødekommer de seneste trends og krav fra forbrugerne. Daloon er berømte for sine forårsruller, men byder på meget andet.

- Mange tror, at Daloon kun laver forårsruller, men det er helt forkert, siger Lars Hansen.

- Vi startede godt nok med forårsrullerne, men har udvidet produktpaletten med en lang række andre produkter, som f.eks. samosas, tærter, souffleer, mini-pizzaer, vegansk nachoburger, sweet potato falafel og en dessert. Desserten er en mini-soufflé med pære, fortæller han. 

Daloon har faktisk altid haft et stort udbud af vegetariske produkter og i takt med, at den grønne bølge vinder frem, så mærker Daloon også en stigende efterspørgsel på de grønne produkter.

Mere økologi
Økologien har også gjort sit indtog på Daloon i Nyborg. Også her har man mærket, at mange køkkener går all in for økologien og gerne vil have de forskellige økologiske spisemærker. Her kan Daloon f.eks. tilbyde en økologisk minisoufflé med broccoli.

Flere og flere køkkener arbejder seriøst med at mindske madspildet ved at servere små lækre anretninger og serveringer. Her er Daloons bud at anrette overskårne spring rolls med kylling direkte i portionsskåle sammen med kålsalat og pærer.


Mange forbinder Daloon med fedtrige friturestegte produkter, der er ikke passer ind i moderne sundheds-trends. Men det er en fordom, der ikke holder stik, mener Lars Hansen.

- Over 90 pct. af vore produkter skal slet ikke tilberedes i friture, derimod skal de bare opvarmes i en almindelig ovn. Vi har nemlig udviklet er særlig dej, som bliver rigtig sprød og lækker ved tilberedning i en ganske almindelig ovn. Resultatet er forbløffende, og vi ser, at mange forbrugere faktisk ikke kan kende forskel på, om produktet er friturestegt eller ovnstegt, siger Lars Hansen.

- Salget af de gode gamle forårsruller, der skal frituresteges, er derfor nedadgående, og tilsvarende stiger salget af de produkter, der blot skal i ovnen.

Det hænger fint sammen med, at flere og flere professionelle køkkener dropper friturekogeren, der ikke rigtig rimer på god, sund og lødig kost til spisegæsterne.

Mere synlige i 2018
I år bliver Daloon endnu mere synlig på foodservice-markedet. Det sker som følge af en række nye marketingtiltag, som Daloon vil indføre her i 2018.

- Vi er netop begyndt at optræde som sponsor for forskellige udsendelser på TV2 og hertil kommer, at Daloon bliver mere aktive på de sociale medier. Dernæst har vi lige opgraderet vores hjemmeside, så den er blevet meget flottere og nemmere at gå til, isger Lars Hansen og tilføjer:

- Men det mest interessante for vore kunder er nok, at vi har flere nye og spændende produkter i pipelinen. De nye produkter vil blive lanceret i løbet af året og skulle gerne øge vores omsætning og markedsandele yderligere.

Segmentorienteret produktudvikling
Som nævnt producerer Daloon færdige måltidsløsninger til hele foodservicebranchen. De nye produkter bliver udviklet, så er skræddersyet til de forskellige segmenter inden for foodservice.

Daloon arbejder med segmenter som restauranter og cafeer, store og små kantiner, skoler, food-to-go-virksomheder som 7-Eleven og den slags steder, hvor man kan få mad til at tage på farten.

Daloon eksporterer sine produkter til de nordiske lande og de fleste af landene i Vesteuropa. Det kniber lidt mere med at slå igennem i Østeuropa, og det hænger formentlig sammen med, at frysere endnu ikke så udbredte i østlandene. Men det vil formentlig ske i de kommende år.

I de nordiske lande har Daloon oplevet en vækst i salget på omkring seks pct. inden for de seneste to-tre år.


Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Domino's Danmark er solgt: Pizzeriaerne vil genåbne

2. marts gik Domino's Pizza i Danmark konkurs. Men selskabet er solgt, og pizzakæden vil blive drevet videre

Sushi-kæde lukkede for at redde havet

Kokkenes Køkken lander ny kantineaftale

Restauranter går til kamp mod støjproblemer

Nyhedsbrev

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Restaurant vil være selvforsynende

Restaurant gemte kontrolrapport bag stor plante

Aarstidernes bundlinje mistede 25 millioner

Skills: Her er vinderne fra madbrancherne

Kantinemad var skyld i næsten 50 sygemeldinger

Nyt firma satser på alkoholfri drikkevarer

Kro har succes med at servere buffet med rester

Ilden intensiverer kødkrigen og rykker vestpå

Klein klar: Flammen har fundet sin nye direktør

Han skal være med til at sætte fart på ekspansion

Analyse: Restauratører skovler millioner ind

De 408 største selskaber i restaurationsbranchen under lup

OK Plus skal stadig have convenience fra Reitan

Personale nyder godt af snack-menu til ældre

Mange flere vil være kokke eller tjenere

- Jeg kniber mig selv i armen, siger direktør

Hospitalskøkken har hakket 50 procent af madspildet

Cateringbranchen opruster med ny forening

"Dansk Kalv" skal være bæredygtig

Scandic skal bruge 700 nye medarbejdere

Kadeau vil sælge smørrebrød ved Hammershus

Flere og flere vælger madordning frem for madpakken

Wellendorf ny holdkaptajn for kokkelandsholdet

Aalborg-restauranter fusionerer: Køkkenchef stopper

Domino's Pizza drejer nøglen om i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores store udvalg i specialstøvsugere

Nye Kokke og Cater

Til lykke med svendebrevet

Det går godt i Ørbæk

Fødevaresikkerheden kan meget let være udfordret i kantiner og storkøkkener!

Politikere på besøg hos RPC Superfos: Ja tak til en mere nuanceret plastdebat

Logistik på hjul kan lette mange processer for kædebutikkerne

RPC Superfos modtager CSR-certifikat fra Randers kommune

JEROS A/S udråbt som Årets virksomhed 2018 i Faaborg Midtfyn kommune

JEROS A/S på Internorga 2019

FKM uden kompromis

DT Rullecontainer arbejder til stadighed med sikkerhed og ergonomi

Accelerator programmet Growing Food CPH hjælper start-ups inden for fødevarebranchen

Erhvervsministeren lyttede til argumenter for fair betalingsfrister

Optimeret tøjforbrug i din fødevareproduktion

Mød Kalu på Mad & Glæde i Forum 2.-3. marts

Nordic Retail åbner kontor i Stockholm

Ses vi på messe i Aalborg på onsdag?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for din kunder

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

RollDolly fra DT Rullecontainer

Send til en kollega

0.139