Supermarkeder begynder at gå foodservice-vejen

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Detailkæderne øger aktiviteterne inden for foodservice med mere takeaway og catering

Restauratører kan fremover forvente hård konkurrence fra de toneangivende supermarkedskæder, som gerne vil have en bid af væksten inden for foodservice og convenience. Derfor øger detailkæderne trykket inden for takeaway-segmentet og catering.

Dansk Supermarked ser en stor vækst i markedet for hurtig og nem mad, som folk kan tage med hjem, når de alligevel er ude og handle i deres butikker. Det har gennem længere tid drejet sig om simple og enkle retter som boller i karry og lasagne. Men fremover vil Dansk Supermarked også producere mere spændende retter, der i højere grad henvender sig de mere kvalitetsbevidste forbrugere.

Dansk Supermarked har derfor netop udvidet sortimentet inden for koncernens catering til også at omfatte fem retter. Og i løbet af 2018 forventes det, at antallet af retter kommer op på 10 forskellige retter.

Det er planen at udvide cateringkonceptet yderligere, så man nu kan bestille mad fra to personer og opefter i weekenderne, men på sigt også på hverdagene, hvis catering-satsningen bliver en succes.

Irma går samme vej 
Irma har også indset, at der er penge i foodservice - og i den kommende tid vil Irma gå fra kun at være et supermarked til at være et madhus. Satsningen er en del af et større koncept, hvor Irma skal moderniseres og kommer til at se meget anderledes ud fremover. Irma vil satse på "Idealisterne", der går meget op i dyrevelfærd, økologi, vegetar- og plantebaseret mad og en bedre verden.

Kæden ønsker dog også at satse på madelskere, der går meget op i smagen og madglæden. Med den nye plan følger om fattende investeringer i bukkerne i form af ombygninger, moderniseringer og en række nyåbninger frem mod 2022.

Den første nye Irmabutik åbnede 8. marts i Hellerup. Og en af kædens største butikker, Irma ved Østerport, åbner i januar 2019, hvor det nye madkoncept vil være udfoldet 100 procent.

- Kunderne vil opleve at deres Irma i højere grad er blevet et madhus med et Irma supermarked. Det betyder, at vi går "mad-ud-af-huset-vejen" med street kitchens og deli’er med mange flere færdig madløsninger af høj kvalitet. Der vil være specialafdelinger for vegetarer og veganere, og der vil være langt flere varer, som man ikke kan få andre steder. Irma skal igen være noget særligt og anderledes i forhold til andre supermarkeder, siger direktør Søren Steffensen fra Irma.

De første færdigombyggede Irmabutikker ventes klar i løbet af det kommende år, og hele planen er gennemført ved udgangen af 2022.



Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar

Mest læste

Forsiden lige nu

Sommerferie på Foodservice Forum

Restaurantgæst betalte 7.335,- for meget

Nordjysk kro erklæret konkurs - ejer har kastet håndklædet i ringen

Nyuddannet sommelier udfordrer vanedyret

Kristian Ishøy har været vinfan, siden han var lille

Street food klar i Fredericia

Sandwichkæde rykker nordpå

Nyhedsbrev

Idérig kok har succes i medborgerhus

Online Avis Arkiv

Just Eat gafler Domino's

Burger King klar med to nye restauranter

Dansk restaurant igen kåret som den 19.-bedste i verden

Mash opruster med bistrokoncept

Ikonisk københavner-restaurant bliver ”bistroficeret” i Tyskland.

Meyer tidoblede (næsten) underskuddet i 2017

Foodservice Danmark ser fremad

Debat om Odenses ældremad blusser op igen

Flytning og relancering koster Noma millionunderskud i 2017

Regnskab for 2017 viser underskud på 1,7 millioner kroner for den hyldede gourmetrestaurant Noma

Køge Kommune vil have mindre virksomheder som madleverandører

Opkøb påvirker regnskab hos Det Danske Madhus

Omsætningen steg, mens indtjeningen faldt i 2017

Madklubben kaster millioner af sig

Efter et 2016 præget af store investeringer kan restaurantkæden Madklubben igen notere et stort plus

Nu sushirestaurant vil være en lille kæde

Kadeau slår igen til i København

Han åbner verdens første akvavit-bar

Vil gøre op med grimme julefrokostoplevelser

Tre kæmper om Kantineprisen

Street food på vej i Fredericia

Private dining vinder frem

Andefedtsburgere rykker vestpå

Ny restaurant forsøger sig i Aarhus

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Find ud af hvad du kan gøre for at, undgå kalk på håndvaske, glas, opvaskemaskiner og fliser

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Vi ser Aarhus i øjenhøjde

Har du problemer med smag og lugt fra dit drikkevand

ScaleGard Pro til drikkevandet.

Mød SMVdanmark på Folkemødet

Latinerkvarteret er for specielle og eksklusive butikker

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

Plastemballage er nødvendigt i den cirkulære økonomi

Vand fra hanen indeholder stoffer der kan påvirke smagen i din kaffe,

JEROS A/S på messer verden rundt

Eksportfremstød - Rejs med SMVdanmark og Kronprinsparret til Italien

Sommerskole ”Entrepreneurship in Food and BioEngineering”

Møde om fødevarevirksomheders efteruddannelsesbehov

Møde om fødevarevirksomheders efteruddannelsesbehov

Verdensnyhed: en pladsoptimerende IBC-palletank

Verdensnyhed: en pladsoptimerende IBC-palletank

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Netværksarrangement: Hvordan tilpasser vi os fremtidens krav?

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Maden og vinen var fantastisk men… larmen!?

JEROS A/S på Anuga Food tech

Ny håndbog: Få et 'JA' af din bank

Send til en kollega

0.179