Supermarkeder begynder at gå foodservice-vejen

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Detailkæderne øger aktiviteterne inden for foodservice med mere takeaway og catering

Restauratører kan fremover forvente hård konkurrence fra de toneangivende supermarkedskæder, som gerne vil have en bid af væksten inden for foodservice og convenience. Derfor øger detailkæderne trykket inden for takeaway-segmentet og catering.

Dansk Supermarked ser en stor vækst i markedet for hurtig og nem mad, som folk kan tage med hjem, når de alligevel er ude og handle i deres butikker. Det har gennem længere tid drejet sig om simple og enkle retter som boller i karry og lasagne. Men fremover vil Dansk Supermarked også producere mere spændende retter, der i højere grad henvender sig de mere kvalitetsbevidste forbrugere.

Dansk Supermarked har derfor netop udvidet sortimentet inden for koncernens catering til også at omfatte fem retter. Og i løbet af 2018 forventes det, at antallet af retter kommer op på 10 forskellige retter.

Det er planen at udvide cateringkonceptet yderligere, så man nu kan bestille mad fra to personer og opefter i weekenderne, men på sigt også på hverdagene, hvis catering-satsningen bliver en succes.

Irma går samme vej 
Irma har også indset, at der er penge i foodservice - og i den kommende tid vil Irma gå fra kun at være et supermarked til at være et madhus. Satsningen er en del af et større koncept, hvor Irma skal moderniseres og kommer til at se meget anderledes ud fremover. Irma vil satse på "Idealisterne", der går meget op i dyrevelfærd, økologi, vegetar- og plantebaseret mad og en bedre verden.

Kæden ønsker dog også at satse på madelskere, der går meget op i smagen og madglæden. Med den nye plan følger om fattende investeringer i bukkerne i form af ombygninger, moderniseringer og en række nyåbninger frem mod 2022.

Den første nye Irmabutik åbnede 8. marts i Hellerup. Og en af kædens største butikker, Irma ved Østerport, åbner i januar 2019, hvor det nye madkoncept vil være udfoldet 100 procent.

- Kunderne vil opleve at deres Irma i højere grad er blevet et madhus med et Irma supermarked. Det betyder, at vi går "mad-ud-af-huset-vejen" med street kitchens og deli’er med mange flere færdig madløsninger af høj kvalitet. Der vil være specialafdelinger for vegetarer og veganere, og der vil være langt flere varer, som man ikke kan få andre steder. Irma skal igen være noget særligt og anderledes i forhold til andre supermarkeder, siger direktør Søren Steffensen fra Irma.

De første færdigombyggede Irmabutikker ventes klar i løbet af det kommende år, og hele planen er gennemført ved udgangen af 2022.



Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Caspers bornholmske flymad er et hit

Hungry er på pengejagt

Løgismose Meyers har fyret topchefen

Tørk Furhauges resultater ikke gode nok, mener bestyrelsen

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Halifax Burgers fortsætter voldsom vækst

Restaurant fortsatte salget trods rotter

Nyhedsbrev

Nye måltidskasser fik en flyvende start

Online Avis Arkiv

Jyde stormer frem med gourmet-catering

Nu udvider han til tredobbelt størrelse

Løgismose Meyers satser på flere færdigretter

Ny fabrik skal servicere et tilsyneladende umætteligt marked for convenience-produkter

MASH vil have nye ejere med ind

MeMu-souschef vandt Hotdog DM

Nordjysk restaurant vinder kokkekamp - igen

Bæredygtigt fanget hellefisk – en delikatesse fra Vestgrønland

Foodservice Danmark skifter direktør igen

Scandic i totalt buræg-stop på alle hoteller

Fødevarestyrelsen lukkede sydjysk cateringfirma

Prisen går til… Noma

Restauranten bliver den første modtager af Københavns Snedkerlaugs nye pris

Færre øko-grøntsager efter tør sommer

Kage-mænd køber kaffekæde

Ny vidensbank skal give maden et løft

I den nye vidensbank skal fagpersoner kunne finde inspiration og dele erfaringer om mad, måltider og ernæring til ældre

Madklubben udvider i Århus

Investeringer æder af foodservice-grossisters overskud

40 millioner skal fremme gastronomisk superliga

Regeringen afsætter 10 millioner kroner om året de næste fire år til gastronomi. Det kan skabe flere arbejdspladser

Ingen danske medaljer ved sommelier NM

Kantiner og restauranter i trekantområdet inviteres til Markedsdag

Madentreprenør åbner nyt spisested

International rådgivning på højt niveau

Kro lukker og stopper madlevering til 350 ældre

Københavns Madhus får ny direktør

Just Eat vil også levere morgenmad

Catering-advarsler er gjort til skamme

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RoboFood – Bliv klogere på robotter og automatisering til fødevareindustrien

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Ny røgovn fordobler salget af pølser hos Kvickly i Haderslev

Ny ejer holder fast i Hørlyck Skos kvalitetsbevidste brand

Ribbenstege af kanon go' kvalitet til en fair pris.

DK's bedste og billigste flæsk i skiver

Stor forskel på karbonathåndhed i drikkevandet

JEROS A/S er nomineret til DI prisen 2018

24/7 overvågning mod Rotter og Mus:

Ecophon Mængdeberegner til akustikprodukter

God hygiejne hos fødevareproducenter – begynder med hygiejnisk design af produktionsudstyr

Overvågning og netværk

Når sort skal være rigtig sort

Ses vi på IBA 2018 i München?

JEROS a/s på IBA messen 2018

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Slip af med bakterier i dit vand

En god kop kaffe er simpel... Den består af to ingredienser: kaffebønner og vand.

Aqua-Pure AP110 filter

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Find ud af hvad du kan gøre for at, undgå kalk på håndvaske, glas, opvaskem...

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Send til en kollega

0.155