23948sdkhjf

Supermarkeder begynder at gå foodservice-vejen

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Detailkæderne øger aktiviteterne inden for foodservice med mere takeaway og catering

Restauratører kan fremover forvente hård konkurrence fra de toneangivende supermarkedskæder, som gerne vil have en bid af væksten inden for foodservice og convenience. Derfor øger detailkæderne trykket inden for takeaway-segmentet og catering.

Dansk Supermarked ser en stor vækst i markedet for hurtig og nem mad, som folk kan tage med hjem, når de alligevel er ude og handle i deres butikker. Det har gennem længere tid drejet sig om simple og enkle retter som boller i karry og lasagne. Men fremover vil Dansk Supermarked også producere mere spændende retter, der i højere grad henvender sig de mere kvalitetsbevidste forbrugere.

Dansk Supermarked har derfor netop udvidet sortimentet inden for koncernens catering til også at omfatte fem retter. Og i løbet af 2018 forventes det, at antallet af retter kommer op på 10 forskellige retter.

Det er planen at udvide cateringkonceptet yderligere, så man nu kan bestille mad fra to personer og opefter i weekenderne, men på sigt også på hverdagene, hvis catering-satsningen bliver en succes.

Irma går samme vej 
Irma har også indset, at der er penge i foodservice - og i den kommende tid vil Irma gå fra kun at være et supermarked til at være et madhus. Satsningen er en del af et større koncept, hvor Irma skal moderniseres og kommer til at se meget anderledes ud fremover. Irma vil satse på "Idealisterne", der går meget op i dyrevelfærd, økologi, vegetar- og plantebaseret mad og en bedre verden.

Kæden ønsker dog også at satse på madelskere, der går meget op i smagen og madglæden. Med den nye plan følger om fattende investeringer i bukkerne i form af ombygninger, moderniseringer og en række nyåbninger frem mod 2022.

Den første nye Irmabutik åbnede 8. marts i Hellerup. Og en af kædens største butikker, Irma ved Østerport, åbner i januar 2019, hvor det nye madkoncept vil være udfoldet 100 procent.

- Kunderne vil opleve at deres Irma i højere grad er blevet et madhus med et Irma supermarked. Det betyder, at vi går "mad-ud-af-huset-vejen" med street kitchens og deli’er med mange flere færdig madløsninger af høj kvalitet. Der vil være specialafdelinger for vegetarer og veganere, og der vil være langt flere varer, som man ikke kan få andre steder. Irma skal igen være noget særligt og anderledes i forhold til andre supermarkeder, siger direktør Søren Steffensen fra Irma.

De første færdigombyggede Irmabutikker ventes klar i løbet af det kommende år, og hele planen er gennemført ved udgangen af 2022.

Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Forvirring: Sur smiley til butik har ramt jysk restaurant

Cateringlandsholdet holder audition

Ti Trin Ned svæver i Michelin-uvished

Sponsoraftale: Dansk Cater skal forkæle Kokkelandsholdet

Succes: Kriseramt delicafé blev til netbutik

Stor fastfoodkæde tjener igen penge

Nyhedsbrev

Nye chefer klar til Kokkelandsholdet

Online Avis Arkiv

Conveniencekæde har købt Maaltidet

Stor frokostleverandør bliver en del af Homemate

Hotelkæde satser stort på bæredygtige madoplevelser

Nyt kaffekoncept i Aalborg: Her koster alt en 20'er

1

Brandærgerligt: Restaurant lukkede med fuld ordrebog

Just Eat begyndte året med rekord

Foodservice Forum ønsker glædelig jul og godt nytår

Foodservice Forum holder ferielukket til 7. januar. Nyhedsbrevet udkommer igen tirsdag 8. januar 2019.

Ny toprestaurant vil tilbyde 50 serveringer til gæsterne

Sygehuskøkken i Thisted hædret med pris

Afstemning: Her er Danmarks bedste takeaway

Cateringfirma overtager kantinedrift

Aalborg får ny vegetarrestaurant

Sticks'n'Sushi vil have 100 restauranter

Jespers Torvekøkken vokser videre

Catering-virksomheden driver nu 33 kantiner

Dagrofa kaster penge efter S-Engros

Fingerbetaling bliver permanent i CBS-kantiner

Investeringer: Hanegal halverer overskuddet

Fødevarevirksomheden er nu gearet til mere vækst

Skummer fløden af bedre mad og flere oplevelser

Køkkenmedarbejdere i total forvandling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løft dine medarbejderes niveau i engelsk og styrk din virksomhed

Test af hygiejnisk design giver højere fødevaresikkerhed

Må du genbruge dine stregkoder?

Kære kunde/samarbejdspartner

JEROS hos Orkla Kims

7,5 mio. kr. mere til innovation i sjællandske fødevare SMV´er

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Glædelig jul fra JEROS A/S

Ny projektleder ved DTU Center for Hygiejnisk Design

Rengøringsteknikker, hygiejnisk design og best practice i industriel hygiejne

Pallekar, plastkar og bigbox

Speed dating mellem virksomheder og forskere resulterer i fødevareinnovation

Mange muligheder for at se JEROS produkter verden rundt

Teknologi til forbedring af forretning i fødevarebranchen

Hurtig og effektiv rengøring af vægtskåle

JEROS opdatere deres velkendte kassevasker

JEROS A/S på FoodTech 2018

Nedtælling til FoodTech 2018 er begyndt

Superbrugsen i Ørbæk øger salg af pølser med 35% ved køb af ny røgovn

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Stærk forskning og viden bliver til gavn for samfundet

Restaurant Grøds forventninger til et samarbejde med DTU

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voks...

Stor interesse for robotter til fødevareindustrien

Send til en kollega

0.141