23948sdkhjf

Supermarkeder begynder at gå foodservice-vejen

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Detailkæderne øger aktiviteterne inden for foodservice med mere takeaway og catering

Restauratører kan fremover forvente hård konkurrence fra de toneangivende supermarkedskæder, som gerne vil have en bid af væksten inden for foodservice og convenience. Derfor øger detailkæderne trykket inden for takeaway-segmentet og catering.

Dansk Supermarked ser en stor vækst i markedet for hurtig og nem mad, som folk kan tage med hjem, når de alligevel er ude og handle i deres butikker. Det har gennem længere tid drejet sig om simple og enkle retter som boller i karry og lasagne. Men fremover vil Dansk Supermarked også producere mere spændende retter, der i højere grad henvender sig de mere kvalitetsbevidste forbrugere.

Dansk Supermarked har derfor netop udvidet sortimentet inden for koncernens catering til også at omfatte fem retter. Og i løbet af 2018 forventes det, at antallet af retter kommer op på 10 forskellige retter.

Det er planen at udvide cateringkonceptet yderligere, så man nu kan bestille mad fra to personer og opefter i weekenderne, men på sigt også på hverdagene, hvis catering-satsningen bliver en succes.

Irma går samme vej 
Irma har også indset, at der er penge i foodservice - og i den kommende tid vil Irma gå fra kun at være et supermarked til at være et madhus. Satsningen er en del af et større koncept, hvor Irma skal moderniseres og kommer til at se meget anderledes ud fremover. Irma vil satse på "Idealisterne", der går meget op i dyrevelfærd, økologi, vegetar- og plantebaseret mad og en bedre verden.

Kæden ønsker dog også at satse på madelskere, der går meget op i smagen og madglæden. Med den nye plan følger om fattende investeringer i bukkerne i form af ombygninger, moderniseringer og en række nyåbninger frem mod 2022.

Den første nye Irmabutik åbnede 8. marts i Hellerup. Og en af kædens største butikker, Irma ved Østerport, åbner i januar 2019, hvor det nye madkoncept vil være udfoldet 100 procent.

- Kunderne vil opleve at deres Irma i højere grad er blevet et madhus med et Irma supermarked. Det betyder, at vi går "mad-ud-af-huset-vejen" med street kitchens og deli’er med mange flere færdig madløsninger af høj kvalitet. Der vil være specialafdelinger for vegetarer og veganere, og der vil være langt flere varer, som man ikke kan få andre steder. Irma skal igen være noget særligt og anderledes i forhold til andre supermarkeder, siger direktør Søren Steffensen fra Irma.

De første færdigombyggede Irmabutikker ventes klar i løbet af det kommende år, og hele planen er gennemført ved udgangen af 2022.



Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Easyfood-direktør: Den nemmeste del er at udvikle et nyt produkt

Konkurrencekraften ryger, hvis der ikke følger en effektiv produktion med, siger Flemming Paasch

Historisk restaurant lukker efter strid om tag

Restaurant-forpagtere giver op efter otte måneder

Ejer: De manglede måske de faglige kompetencer

Danmarks bedste kantine: Vi tager de unge seriøst

- Det er i grunden et simpelt miljø, siger køkkenchefen

Køkkenleder fortsætter i Elbokøkkenet

Ny restauratør har fjernet 51 års cigaretrøg fra væggene

Nyhedsbrev

Restauratør får ny legeplads på toppen af hotel

Online Avis Arkiv

Ny app til gæster med særlige madpræferencer

Køkkener kan lettere holde styr på alle ønskerne

1

Badehotel skiftede menu - så sagde køkkenchefen op

Forpagtere af spisested holdt kun syv måneder

KFC vil op på 34 danske restauranter

Supersygehus udvides med 3.000 kvadratmeter køkken

Julemad: Cofoco planter 30.000 træer

Restaurant bliver til fitnesscenter

Nyhed: Intelligent sous vide-udstyr

Endnu en forpagter siger farvel til jysk restaurant

Pizzakæde fejrer fødselsdag med 10 retter

Ti Trin Ned bliver afløst af pizzeria

Kakerlakker udløste stor bøde til kendt hotel

Cateringfirma konkurs

Coop og Cofoco lancerer nye færdigretter

Flere restauranter går konkurs

Øko-pris til Byens Køkken

Michelin-kokke konkurrerer på Als

Caspers bornholmske flymad er et hit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JEROS opdatere deres velkendte kassevasker

JEROS A/S på FoodTech 2018

Nedtælling til FoodTech 2018 er begyndt

Superbrugsen i Ørbæk øger salg af pølser med 35% ved køb af ny røgovn

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Stærk forskning og viden bliver til gavn for samfundet

Restaurant Grøds forventninger til et samarbejde med DTU

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voksende fødevaremarked?

Stor interesse for robotter til fødevareindustrien

Slagter Kirkeby går op i røg

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Hvem ringer du til når branden er slukket?

PEASE - god mad fra ærten

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

Gamst Blomster åbner ny butik på Lyngby Hovedgade

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voksende fødevaremarked?

Fødevarer i fokus på teknologitopmøde

Alle har ret til friske frikadeller

RoboFood – Bliv klogere på robotter og automatisering til fødevareindustrien

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Ny røgovn fordobler salget af pølser hos Kvickly i Haderslev

Ny ejer holder fast i Hørlyck Skos kvalitetsbevidste brand

Ribbenstege af kanon go' kvalitet til en fair pris.

Send til en kollega

0.14