Foodservice: Vi tager pulsen på de seneste trends

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Fremtidsforsker ser på det konstant voksende marked

Aldrig før har så mange danskere fået andre til at lave deres mad.

Flere og flere tager ud og spiser - eller går take­away-vejen eller måske får deres pizza eller shawarma leveret direkte til bopælen.

Mulighederne er mange for de danskere, der ønsker at andre laver deres mad. At foodservicebranchen blomstrer hænger naturligvis sammen med, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne. Penge, der bliver brugt til mad, som er fremstillet af fagfolk i professionelle køkkener.

Mange synes også, at de har travlt og gerne vil bruge tiden på andet end madlavning, samtidig med at det er spændende at gå ud og opleve.

Det er ikke let at være aktør i dette marked. Foodservice-markedet ændrer sig hele tiden, og det gælder om at være oppe på beatet og fange tidens trends - ellers kan man lige så godt lukke og slukke.

Fremtidsforsker Birthe Linddal har længe haft fokus på fremtiden på fødevareområdet og hun fortæller:

- Det bliver mere og mere krævende at producere mad, som andre skal spise, men også sjovere, fordi meget er muligt. Det er vigtigt, at man kan noget særligt og skiller sig ud fra konkurrenterne. Madkoncepterne skal forny sig hele tiden, så der er relevante og interessante for kunderne. Man skal ramme nogle af de trends, som er oppe tiden.

Den grønne bølge 
En vigtig og aktuel trend er den grønne bølge. Det er blevet trendy at spise mere grønt og mindre kød. Et nyt ord er kommet ind i danskernes bevidsthed og det er veganermad: Vegetarisk mad, som ikke indeholder nogle komponenter eller ingredienser fra dyreverdenen.

Trenden er hot - supermarkeder er netop begyndt at sælge hakket "kød", som slet ikke er hakket kød. Derimod er der tale om produkter, der ligner hakket kød og åbenlyst skal konkurrere med fersk hakket kød og ligner kød.

Der er tale om en slags erstatning for kød - og som udelukkende indeholder ingredienser fra planteverdenen. Også den ukronede burgerkonge, Mc­Donald’s, har i år 2017 introduceret veggie-burgere, dvs. burgere uden kød.

I disse år sker der et skred, menuerne bliver mere grønne, og madtrenden går fra animalske til vegetabilske produkter.

- Trenden er særlig tydelig i storbyerne blandt de mest progressive, fortæller fremtidsforsker Birthe Linddal og fortsætter:

- Her ser man for eksempel, at næsten 20 pct. af de unge mellem 18 og 29 år beskriver sig selv som vegetarer. Tendensen mod det vegetariske vil brede sig yderligere i de kommende år. Spredningen vil ske landet rundt - og det er ikke kun de unge, der kigger mod de grønnere veganske vaner.

En ting er at tage skridtet fuldt ud og blive veganer. Andre personer, og det er nok de fleste, tager det mere cool og bliver i stedet fleksitarer. Disse personer lever fortrinsvis vegetarisk - men spiser gerne kød i ny og næ, hvis de har lyst til det.

Økologi og bæredygtighed 
Det vil sige, at en fleksitar for det meste spiser grønt, men på den anden side gerne spiser en god bøf eller noget andet lækkert kød, ind i mellem. Fleksitar-bølgen er også en tydelig trend i disse år, som det er vigtigt at tage højde for, når man arbejder i foodservice­branchen.

Flere og flere forbrugere går op i økologi og bæredygtighed. Det ses både på foodservice-markedet og i supermarkederne, hvor salget af økologiske varer bare vokser og vokser. Birthe Linddal uddyber:

- Økologien er kommet for at blive - og man ser, at økologien fylder mere og mere i fødevarelandskabet. Der kommer flere og flere økologiske retter på menuerne, og udbuddet af økologisk vin og øl bliver større og større. Enkelte restauranter går hele vejen og serverer kun økologisk mad, men det er især på storkøkkenområdet at økologien hitter. Flere og flere storkøkkener og kantiner får de økologiske spisemærker i guld, sølv og bronze som et bevis for, at man har slået sig ind på den økologiske vej. Og har man først fået et spisemærke i bronze eller sølv, er det jo oplagt at opgradere til det næste spisemærke i den økologiske rangorden.

Bæredygtigheden kommer ofte ind i billedet ved, at køkkenerne vælger føde­varer i sæson fra lokale producenter. Man kan f.eks. lave aftale med lokale landmænd, der leverer lokale landbrugsprodukter, når de er i sæson. Det er også muligt at lave aftaler med lokale landmænd, der afhenter madaffald og lignende og anvender det i deres lokale husdyrproduktion. Professionelle køkkener har ofte et stort madspild, og affaldsmængderne kan mindskes betydeligt ved at lade landmænd afhente madresterne.

Socialized dining 
Fænomenet socialized dining handler om det fællesskab, der opstår, når folk spiser mad sammen. På en typisk restaurant sidder folk sammen parvis og nyder maden uden at snakke sammen med de andre spisegæster.

Denne praksis udfordres i disse år. Flere, særlig de unge og hippe, vil folk gerne være sociale under spisningen og snakke med de andre spisegæster, måske om maden, vinen eller andre emner, der optager folk for tiden.

Det er især i landets fødevarefællesskab og mange nye fælles­spisnings­events, at man har set tendensen med langborde og fællesspisning, men nu følger restauranterne efter.

Flere og flere foodservice-virksomheder udnytter denne trend og sætter store langborde op, som spisegæsterne så tager plads ved - og derved få mulighed for at snakke med en sidemand, som man måske overhovedet ikke kender.

Det giver bedre mulighed for at opleve et madfællesskab og det sociale element, der er ved at spise sammen.

- Trenden er forholdsvis ny og kan kobles sammen med begrebet food­sharing, der betyder, at spise­gæsterne deles om maden, fortæller Birthe Linddal og uddyber:

- Her betaler folk en vis pris for en menu, dvs. at man køber sig ind på et fællesbord og bliver bænket sammen med de andre spisegæster. Der kan måske være to eller flere retter på menuen, og der er tale om fadservering, hvor alle gæsterne selv tager fra fadene, der sendes rundt. Det vil sige at gæsterne deles om det mad, der er på fadene. 

- På denne måde er der tale om en mere social fællesspisning, og dette koncept kan være særlig velegnet for familier. Derfor er det vigtigt, at spisestedet også er børnevenligt, man må altså gerne have sunde børnevenlige retter, og har man samtidig et klatretræ i haven eller et hjørne med dukkehus, bøger og noget at lege med er det med til at trække familierne til.








Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk restaurant igen kåret som den 19.-bedste i verden

Mash opruster med bistrokoncept

Ikonisk københavner-restaurant bliver ”bistroficeret” i Tyskland.

Meyer tidoblede (næsten) underskuddet i 2017

Foodservice Danmark ser fremad

Køge Kommune vil have mindre virksomheder som madleverandører

Madklubben kaster millioner af sig

Efter et 2016 præget af store investeringer kan restaurantkæden Madklubben igen notere et stort plus

Nyhedsbrev

Debat om Odenses ældremad blusser op igen

Online Avis Arkiv

Opkøb påvirker regnskab hos Det Danske Madhus

Omsætningen steg, mens indtjeningen faldt i 2017

Flytning og relancering koster Noma millionunderskud i 2017

Regnskab for 2017 viser underskud på 1,7 millioner kroner for den hyldede gourmetrestaurant Noma

Nu sushirestaurant vil være en lille kæde

Kadeau slår igen til i København

Han åbner verdens første akvavit-bar

Vil gøre op med grimme julefrokostoplevelser

Tre kæmper om Kantineprisen

Street food på vej i Fredericia

Private dining vinder frem

Måltidsboxen skal redde travle familier

Andefedtsburgere rykker vestpå

Purung restaurantchef skal sætte fut i Sunset Boulevard

Genåbning: Første 50 gæster får gratis burgere i et år

Restaurationsbranchen sætter samfundsansvar på menuen

Ny restaurant forsøger sig i Aarhus

Køkkenchefen blev juicemester

- Det er meget, meget spændende at være udvikler, siger Leslie Jørgensen, der har ansvar for Rynkebys Bramhults-serie

Ny Hanegal-fabrik til færdigretter er stadig uafklaret

Men den kommer, og den skal kunne udvides, siger ledelsen

Både op og ned for Geia Food

Omsætningen steg til over 1,2 milliarder kroner, men intens konkurrence fik overskuddet til at dale

Tankmad har fået et kvalitetsløft

Horesta: Ny app kan skade branchen

Tarteletcafé er et enormt hit

Sushibar - nu også på Bornholm

Jysk hotelchef drømmer om en gourmetrestaurant

Restauranter kan nu også bruge Nøglehulsmærket

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ScaleGard Pro til drikkevandet.

Mød SMVdanmark på Folkemødet

Latinerkvarteret er for specielle og eksklusive butikker

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

Plastemballage er nødvendigt i den cirkulære økonomi

Vand fra hanen indeholder stoffer der kan påvirke smagen i din kaffe,

JEROS A/S på messer verden rundt

Eksportfremstød - Rejs med SMVdanmark og Kronprinsparret til Italien

Sommerskole ”Entrepreneurship in Food and BioEngineering”

Møde om fødevarevirksomheders efteruddannelsesbehov

Møde om fødevarevirksomheders efteruddannelsesbehov

Verdensnyhed: en pladsoptimerende IBC-palletank

Verdensnyhed: en pladsoptimerende IBC-palletank

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Netværksarrangement: Hvordan tilpasser vi os fremtidens krav?

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Maden og vinen var fantastisk men… larmen!?

JEROS A/S på Anuga Food tech

Ny håndbog: Få et 'JA' af din bank

JEROS A/S på Internorga 2018

Den 1. marts 2018 - Symposium om værdikædeoptimering og sensorer til fødeva...

FØDEVARESVINDEL - Vurdering og styring af risici

JEROS A/S på messer worldwide

Termokasse med plastindsats er robust og rengøringsvenlig

Send til en kollega

0.307