23948sdkhjf

Foodservice: Vi tager pulsen på de seneste trends

| Af Klaus Hansen | Tip redaktionen om en historie

Fremtidsforsker ser på det konstant voksende marked

Aldrig før har så mange danskere fået andre til at lave deres mad.

Flere og flere tager ud og spiser - eller går take­away-vejen eller måske får deres pizza eller shawarma leveret direkte til bopælen.

Mulighederne er mange for de danskere, der ønsker at andre laver deres mad. At foodservicebranchen blomstrer hænger naturligvis sammen med, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne. Penge, der bliver brugt til mad, som er fremstillet af fagfolk i professionelle køkkener.

Mange synes også, at de har travlt og gerne vil bruge tiden på andet end madlavning, samtidig med at det er spændende at gå ud og opleve.

Det er ikke let at være aktør i dette marked. Foodservice-markedet ændrer sig hele tiden, og det gælder om at være oppe på beatet og fange tidens trends - ellers kan man lige så godt lukke og slukke.

Fremtidsforsker Birthe Linddal har længe haft fokus på fremtiden på fødevareområdet og hun fortæller:

- Det bliver mere og mere krævende at producere mad, som andre skal spise, men også sjovere, fordi meget er muligt. Det er vigtigt, at man kan noget særligt og skiller sig ud fra konkurrenterne. Madkoncepterne skal forny sig hele tiden, så der er relevante og interessante for kunderne. Man skal ramme nogle af de trends, som er oppe tiden.

Den grønne bølge 
En vigtig og aktuel trend er den grønne bølge. Det er blevet trendy at spise mere grønt og mindre kød. Et nyt ord er kommet ind i danskernes bevidsthed og det er veganermad: Vegetarisk mad, som ikke indeholder nogle komponenter eller ingredienser fra dyreverdenen.

Trenden er hot - supermarkeder er netop begyndt at sælge hakket "kød", som slet ikke er hakket kød. Derimod er der tale om produkter, der ligner hakket kød og åbenlyst skal konkurrere med fersk hakket kød og ligner kød.

Der er tale om en slags erstatning for kød - og som udelukkende indeholder ingredienser fra planteverdenen. Også den ukronede burgerkonge, Mc­Donald’s, har i år 2017 introduceret veggie-burgere, dvs. burgere uden kød.

I disse år sker der et skred, menuerne bliver mere grønne, og madtrenden går fra animalske til vegetabilske produkter.

- Trenden er særlig tydelig i storbyerne blandt de mest progressive, fortæller fremtidsforsker Birthe Linddal og fortsætter:

- Her ser man for eksempel, at næsten 20 pct. af de unge mellem 18 og 29 år beskriver sig selv som vegetarer. Tendensen mod det vegetariske vil brede sig yderligere i de kommende år. Spredningen vil ske landet rundt - og det er ikke kun de unge, der kigger mod de grønnere veganske vaner.

En ting er at tage skridtet fuldt ud og blive veganer. Andre personer, og det er nok de fleste, tager det mere cool og bliver i stedet fleksitarer. Disse personer lever fortrinsvis vegetarisk - men spiser gerne kød i ny og næ, hvis de har lyst til det.

Økologi og bæredygtighed 
Det vil sige, at en fleksitar for det meste spiser grønt, men på den anden side gerne spiser en god bøf eller noget andet lækkert kød, ind i mellem. Fleksitar-bølgen er også en tydelig trend i disse år, som det er vigtigt at tage højde for, når man arbejder i foodservice­branchen.

Flere og flere forbrugere går op i økologi og bæredygtighed. Det ses både på foodservice-markedet og i supermarkederne, hvor salget af økologiske varer bare vokser og vokser. Birthe Linddal uddyber:

- Økologien er kommet for at blive - og man ser, at økologien fylder mere og mere i fødevarelandskabet. Der kommer flere og flere økologiske retter på menuerne, og udbuddet af økologisk vin og øl bliver større og større. Enkelte restauranter går hele vejen og serverer kun økologisk mad, men det er især på storkøkkenområdet at økologien hitter. Flere og flere storkøkkener og kantiner får de økologiske spisemærker i guld, sølv og bronze som et bevis for, at man har slået sig ind på den økologiske vej. Og har man først fået et spisemærke i bronze eller sølv, er det jo oplagt at opgradere til det næste spisemærke i den økologiske rangorden.

Bæredygtigheden kommer ofte ind i billedet ved, at køkkenerne vælger føde­varer i sæson fra lokale producenter. Man kan f.eks. lave aftale med lokale landmænd, der leverer lokale landbrugsprodukter, når de er i sæson. Det er også muligt at lave aftaler med lokale landmænd, der afhenter madaffald og lignende og anvender det i deres lokale husdyrproduktion. Professionelle køkkener har ofte et stort madspild, og affaldsmængderne kan mindskes betydeligt ved at lade landmænd afhente madresterne.

Socialized dining 
Fænomenet socialized dining handler om det fællesskab, der opstår, når folk spiser mad sammen. På en typisk restaurant sidder folk sammen parvis og nyder maden uden at snakke sammen med de andre spisegæster.

Denne praksis udfordres i disse år. Flere, særlig de unge og hippe, vil folk gerne være sociale under spisningen og snakke med de andre spisegæster, måske om maden, vinen eller andre emner, der optager folk for tiden.

Det er især i landets fødevarefællesskab og mange nye fælles­spisnings­events, at man har set tendensen med langborde og fællesspisning, men nu følger restauranterne efter.

Flere og flere foodservice-virksomheder udnytter denne trend og sætter store langborde op, som spisegæsterne så tager plads ved - og derved få mulighed for at snakke med en sidemand, som man måske overhovedet ikke kender.

Det giver bedre mulighed for at opleve et madfællesskab og det sociale element, der er ved at spise sammen.

- Trenden er forholdsvis ny og kan kobles sammen med begrebet food­sharing, der betyder, at spise­gæsterne deles om maden, fortæller Birthe Linddal og uddyber:

- Her betaler folk en vis pris for en menu, dvs. at man køber sig ind på et fællesbord og bliver bænket sammen med de andre spisegæster. Der kan måske være to eller flere retter på menuen, og der er tale om fadservering, hvor alle gæsterne selv tager fra fadene, der sendes rundt. Det vil sige at gæsterne deles om det mad, der er på fadene. 

- På denne måde er der tale om en mere social fællesspisning, og dette koncept kan være særlig velegnet for familier. Derfor er det vigtigt, at spisestedet også er børnevenligt, man må altså gerne have sunde børnevenlige retter, og har man samtidig et klatretræ i haven eller et hjørne med dukkehus, bøger og noget at lege med er det med til at trække familierne til.






Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sygehuskøkken i Thisted hædret med pris

Afstemning: Her er Danmarks bedste takeaway

Cateringfirma overtager kantinedrift

Aalborg får ny vegetarrestaurant

Sticks'n'Sushi vil have 100 restauranter

Jespers Torvekøkken vokser videre

Catering-virksomheden driver nu 33 kantiner

Nyhedsbrev

Dagrofa kaster penge efter S-Engros

Online Avis Arkiv

Fingerbetaling bliver permanent i CBS-kantiner

Investeringer: Hanegal halverer overskuddet

Fødevarevirksomheden er nu gearet til mere vækst

Skummer fløden af bedre mad og flere oplevelser

Jysk restaurant har ikke noget menukort

Køkkenmedarbejdere i total forvandling

1

Danske kokke henter VM-guld til Danmark

1

Letz Sushi går nye, ansvarlige veje

Suppenørd klar med nyt koncept

Danske kokke har øget fokus på energiforbruget

10 kokke klar til finalen i Årets Kok

Trykket stemning i kommunalt køkken

1

Avis: Domino's udnytter smuthul til at slette smileyrapporter

Restauranter og hoteller må slås om elever

Easyfood-direktør: Den nemmeste del er at udvikle et nyt produkt

Konkurrencekraften ryger, hvis der ikke følger en effektiv produktion med, siger Flemming Paasch

Historisk restaurant lukker efter strid om tag

Restaurant-forpagtere giver op efter otte måneder

Ejer: De manglede måske de faglige kompetencer

Danmarks bedste kantine: Vi tager de unge seriøst

- Det er i grunden et simpelt miljø, siger køkkenchefen

Ti Trin Ned bliver afløst af pizzeria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Glædelig jul fra JEROS A/S

Ny projektleder ved DTU Center for Hygiejnisk Design

Rengøringsteknikker, hygiejnisk design og best practice i industriel hygiejne

Pallekar, plastkar og bigbox

Speed dating mellem virksomheder og forskere resulterer i fødevareinnovation

Mange muligheder for at se JEROS produkter verden rundt

Teknologi til forbedring af forretning i fødevarebranchen

Hurtig og effektiv rengøring af vægtskåle

JEROS opdatere deres velkendte kassevasker

JEROS A/S på FoodTech 2018

Nedtælling til FoodTech 2018 er begyndt

Superbrugsen i Ørbæk øger salg af pølser med 35% ved køb af ny røgovn

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Stærk forskning og viden bliver til gavn for samfundet

Restaurant Grøds forventninger til et samarbejde med DTU

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voksende fødevaremarked?

Stor interesse for robotter til fødevareindustrien

Slagter Kirkeby går op i røg

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Hvem ringer du til når branden er slukket?

PEASE - god mad fra ærten

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

Gamst Blomster åbner ny butik på Lyngby Hovedgade

Send til en kollega

0.157