23948sdkhjf

Rekordmange konkurser blandt hovedstadens restauranter

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Konkurrencen er hård og restauratørerne undervurderer opgaven, lyder forklaringen.

Sidste år måtte 237 restauranter i hovedstadsområdet dreje nøglen om, fordi kassen var tom. Det er en stigning på 90 procent i forhold til blot to år tidligere, viser tal fra Danmarks Statistik.

Bølgen af konkursramte restauranter i hovedstaden skyldes, at der siden 2012 er åbnet 15 procent nye restauranter, mener Horestas administrerende direktør, Katia Østergaard.

- Det betyder, at der er flere, der går ud og spiser, men det betyder også, at konkurrencen er blevet hårdere, og at der helt naturligt er flere restauranter, som må dreje nøglen, siger hun til DR P4 København.

Udover øget konkurrence er de mange konkurser udtryk for, at nogle restauratører kaster sig ud i opgaven uden de rette kvalifikationer, mener Katia Østergaard.

- Vi ser eksempler på, at man tror det er nemt at åbne en ny restaurant, fordi branchen siger, at det går fantastisk, og det næsten lyder som om gæsterne kommer af sig selv. Men det gør de ikke, må jeg understrege, tilføjer hun.

Samme kritik lyder fra madkonsulent Torben Klitbo, der sidste år solgte virksomheden Cofoco, som står bag 16 restauranter i hovedstadsområdet.

- Der er for mange, der kaster sig ud i at åbne restaurant uden at have de rigtige forudsætninger. De har en drøm om det perfekte liv med egen restaurant, men det er det ikke, når pengene fosser ud af kassen, siger han til DR P4 København.

Dygtig forretningsmand
Skal man overleve som restauratør i København, er det ikke længere nok at være en god kok, siger Torben Klitbo, der selv er kokkeuddannet. Man skal også have blik for at skabe en stemning og drive forretning:

- Da jeg åbnede restaurant for 15 år siden, havde jeg en idé om, at det var nok at lave god mad. Nu handler det lige så meget om at have det rigtige koncept og justere det, så restauranten følger med tiden. Og så skal man være en dygtig forretningsmand, der har styr på sine budgetter, råvareudgifter og lønninger.

Hos Horesta oplever man, at det både er nystartede og etablerede restauranter, der går konkurs. Og når de etablerede restauranter må lukke, så handler det blandt andet om, at restaurantgæsterne i København generelt er svære at få til at spise det samme sted to gange, lyder vurderingen fra madanmelder Martin Kongstad.

- Folk vil gerne spise på nye steder hele tiden. Så er det svært at få stamgæster, og hvis man ikke har dem, skal man som restaurant hele tiden ud at hverve nye kunder på for eksempel sociale medier, siger han til DR P4 København.

Det er især blandt restauranterne i mellemprisklassen, hvor en hovedret koster 150-200 kroner, at kampen om gæsterne er hård, fortæller Martin Kongstad.

- De har det rigtig hårdt i de her år, fordi der er sindssygt mange af dem, og fordi de er vanvittigt dygtige. Jeg tror faktisk, at København netop nu, og taget størrelsen i betragtning, er den by i verden, hvor man spiser bedst i den prisklasse, siger madanmelderen.

På landsplan gik 409 restauranter konkurs sidste år. Knap 60 procent af dem lå i hovedstaden.
Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sygehuskøkken i Thisted hædret med pris

Afstemning: Her er Danmarks bedste takeaway

Cateringfirma overtager kantinedrift

Aalborg får ny vegetarrestaurant

Sticks'n'Sushi vil have 100 restauranter

Jespers Torvekøkken vokser videre

Catering-virksomheden driver nu 33 kantiner

Nyhedsbrev

Dagrofa kaster penge efter S-Engros

Online Avis Arkiv

Fingerbetaling bliver permanent i CBS-kantiner

Investeringer: Hanegal halverer overskuddet

Fødevarevirksomheden er nu gearet til mere vækst

Skummer fløden af bedre mad og flere oplevelser

Jysk restaurant har ikke noget menukort

Køkkenmedarbejdere i total forvandling

1

Danske kokke henter VM-guld til Danmark

1

Letz Sushi går nye, ansvarlige veje

Suppenørd klar med nyt koncept

Danske kokke har øget fokus på energiforbruget

10 kokke klar til finalen i Årets Kok

Trykket stemning i kommunalt køkken

1

Avis: Domino's udnytter smuthul til at slette smileyrapporter

Restauranter og hoteller må slås om elever

Easyfood-direktør: Den nemmeste del er at udvikle et nyt produkt

Konkurrencekraften ryger, hvis der ikke følger en effektiv produktion med, siger Flemming Paasch

Historisk restaurant lukker efter strid om tag

Restaurant-forpagtere giver op efter otte måneder

Ejer: De manglede måske de faglige kompetencer

Danmarks bedste kantine: Vi tager de unge seriøst

- Det er i grunden et simpelt miljø, siger køkkenchefen

Ti Trin Ned bliver afløst af pizzeria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Glædelig jul fra JEROS A/S

Ny projektleder ved DTU Center for Hygiejnisk Design

Rengøringsteknikker, hygiejnisk design og best practice i industriel hygiejne

Pallekar, plastkar og bigbox

Speed dating mellem virksomheder og forskere resulterer i fødevareinnovation

Mange muligheder for at se JEROS produkter verden rundt

Teknologi til forbedring af forretning i fødevarebranchen

Hurtig og effektiv rengøring af vægtskåle

JEROS opdatere deres velkendte kassevasker

JEROS A/S på FoodTech 2018

Nedtælling til FoodTech 2018 er begyndt

Superbrugsen i Ørbæk øger salg af pølser med 35% ved køb af ny røgovn

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Stærk forskning og viden bliver til gavn for samfundet

Restaurant Grøds forventninger til et samarbejde med DTU

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voksende fødevaremarked?

Stor interesse for robotter til fødevareindustrien

Slagter Kirkeby går op i røg

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Hvem ringer du til når branden er slukket?

PEASE - god mad fra ærten

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

Gamst Blomster åbner ny butik på Lyngby Hovedgade

Send til en kollega

0.207