Catering-firmaer klar med nye kalve

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hjælper Danish Crown med at gøre udfordring til gastronomi

Til gavn for både dyrevelfærd og spisekvalitet vil AB Catering, BC Catering og Inco nu i samarbejde med Danish Crown sælge kød fra såkaldte krydsningskalve under navnet Dansk Gastro Kalv til danske restauranter og kantiner.

Det har i årevis været en sløj forretning for landmanden at fede jerseykalve eller tyrekalve op til slagtning, men nu giver en ny metode, hvor man krydser jerseykøer med kødkvæg, luft under vingerne for en ny type kalvekød med meget høj kvalitet.

Og det er lige præcis, hvad AB Catering, BC Catering og Inco har ledt efter. Derfor præsenterer de nu i samarbejde med Danish Crown en ny type kalvekød under navnet Dansk Gastro Kalv, der sælges til restauranter og kantiner.

- Der er stor fokus på bæredygtighed, dyrevelfærd og danskhed, og det er noget, vi som grossist gerne vil bakke op om og tilbyde vores kunder, siger Jesper Bonderup, indkøbschef i Dansk Cater, der ejer AB Catering, BC Catering og Inco.

Førende i verden
Det er Landbrug & Fødevarers videnscenter Seges, der nu gør muligt for danske landmænd at avle krydsningskalve.
Krydsningen får de nye kalve til at vokse hurtigere..

- Vi startede som de første i 2011 med at arbejde med kønssorteret sæd, og derfor er Danmark førende på det her område. Der findes andre lande, der arbejder med det her, men danske landmænd har været med på idéen fra start, og derfor er vi også dem, der er absolut førende i dag, siger Per Spleth, specialkonsulent hos Seges, i en pressemeddelelse.

Arbejdet med det, der nu bliver til Dansk Gastro Kalv har medvirket til at nedbringe eksporten af danske spædekalve med næsten en tredjedel siden 2013. Samtidig er landmændenes tilførsler af kalve under velfærdskonceptet Dansk Kalv steget med over 20 procent.




Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny Hanegal-fabrik til færdigretter er stadig uafklaret

Men den kommer, og den skal kunne udvides, siger ledelsen

Både op og ned for Geia Food

Omsætningen steg til over 1,2 milliarder kroner, men intens konkurrence fik overskuddet til at dale

Tankmad har fået et kvalitetsløft

25 pubs giver brødre milliongevinst

Madglade milliardærer redder eksklusiv restaurant

Lukket burgerkæde kostede millioner

Nyhedsbrev

Horesta: Ny app kan skade branchen

Online Avis Arkiv

Oslobåden drømmer om en Michelin-stjerne

Nyt, digitalt køkkenredskab vil ind i professionelle køkkener

Restaurant Highway 69 udvider stort

Burgerrestaurant bliver til en lille kæde

Tarteletcafé er et enormt hit

Madmarked og Noma-ejere i samarbejde

Københavnsk gadekøkken er på plads

Uhrenholt har succes med lilla Emborg-produkter

Sushibar - nu også på Bornholm

McDonald's i fuldfedt plus efter at have slanket modellen

Masser af restauranter knaldet for fetafusk

Jysk hotelchef drømmer om en gourmetrestaurant

Hotel satser på veganske retter

Ny køkkenleder skal gøre menukortet mere grønt

Restauranter kan nu også bruge Nøglehulsmærket

Madhus gør mormormad tilgængeligt for alle

Har udvidet sit marked for færdigretter ganske betragteligt

Makkerpar har for travlt, så de åbner et nyt køkken

Sticks'n'Sushi skifter direktør

Muselort på Comwell gav bøde og forbud

Brøchner Hotels i samarbejde med Michelin-restauratør

Nye ejere tjener millioner på Bone's

Det digitale køkken er lige om hjørnet

Coop udvider med måltider til både morgen og frokost

Svensk restaurantkæde vil indtage Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Send til en kollega

0.173