Branchen fylder mere hos Food Festival

| Af Kasper Ørkild | Tip redaktionen om en historie

Gennem årene er Food Festival i Aarhus blevet en større platform for branchefolkene, mens der fortsat er plads til at møde forbrugerne i øjenhøjde.

Det voksende arrangement Food Festival under Aarhus Festuge trak tusinder af folk til Tangkrogen weekenden igennem. Her er det kun et lille udsnit, som er en del af fødevarebranchen. Men det lille udsnit får øget opmærksomhed fra arrangørernes side.

For andet år i streg var en del af fredagens Food Festival dedikeret til branchefolk. Her fik fødevareproducenter, indkøbere og andre dele af fødevarebranchen lov til at dyrke netværket uden forbrugere på hele festivalpladsen. For branchedelen af Food Festival er voksende og kræver mere fokus, lyder det fra arrangørerne.

- Food Festival er ikke kun et publikumsarrangement for de almindelige, private forbrugere. Det har været vigtigt for os, at det udvikler sig til noget, der også er en brancheplatform. Da vi startede i 2012, havde vi kun to arrangementer for business-to-business, men i år havde vi 23 programsatte aktiviteter som workshops, seminarer og konferencer. Alt sammen er indenfor turisme- eller fødevarebranchen, fortæller Anna Lund, direktør hos Food Aarhus.

Dermed bliver der altså mere for branchefolkene. Og en dag som branchefredagen, hvor der var op mod 1.500 fagfolk, er et godt eksempel på, at Food Festival kan henvende sig bredere end forbrugerne.

- Det giver mulighed for, at branchen kan komme ind lidt før publikum og komme ind i ro og mag og få talt med hele fødevarebranchen alt efter, hvad man har på opgaveblokken. Det kan være at snakke med producenter, skolerne, universiteterne, eller hvad man ellers har brug for, siger Anna Lund.

Saltcenter fik, hvad de kom efter
En af de branchefolk, der deltog om fredagen, er Henrik K. Hansen. Han er direktør hos Mariager Saltcenter og så muligheden for at snakke med resten af branchen som en stor mulighed ved Food Festival i år.

- Det gjorde det interessant for os at komme herned. Vi har gang i mange forskellige slags kunder, og på den måde kunne vi koncentrere os om at snakke med nogle bestemte ud fra den liste, vi fik tilsendt. Så man kan sige, vi fik, hvad vi kom efter på allerførste dag, fortæller Henrik K. Hansen.

På festivalens anden dag kunne han se tilbage på en branchedag, der forløb godt  - mens al fokus kunne flyttes til slutbrugerne, der besøgte Tangkrogen resten af tiden.

- Vi ramte dem, vi skulle om fredagen og lidt flere til. Og dagene efter kunne vi fokusere på at række ud til forbrugerne til festivalen. Det er godt set, at det kan deles lidt på. For vi har brug for begge dele, siger direktøren for saltcentret.

Mariager Saltcenter er ikke de eneste, der efterspørger den form for arrangement, som blander branchen med forbrugerne.

Netværk i hyggelige rammer virker
Direktøren for Food Aarhus og dermed Food Festival forklarer, at formen skaber en stor efterspørgsel fra branchefolkene. Det uformelle og hyggelige lægger både godt op til publikummet og de personer, som er en del af fødevarebranchen.

- Vi oplever en større interesse fra branchefolkene. Jeg tror, det er formen, der skaber den efterspørgsel. Food Festival er for det første et samlingspunkt for samtlige aktører i branchen, og det vil sige, alle er her på forhånd. Så giver vi dem muligheden for, at man kan komme i rammer, som er anderledes end messer. Deltagerne kan gå rundt i øjenhøjde på græsmarken og netværke med hinanden. Der bliver holdt mange møder over en fadøl. Den stemning betyder bare, at der i meget højere grad er folk, der snakker sammen, som ellers ikke havde gjort det, siger Anna Lund.

Men der kan også være meget andet end regulære netværksmøder til Food Festival. Den åbner også op for at finde løsninger for enkelte aktører.

På jagt efter en løsning
Dorthe Kjærgård Pedersen og Lars Kjærgård Pedersen ejer det lille frilandsgartneri Kræmmergården. Landbruget har 600 kilo jordbær i overskud om dagen i højsæsonen, og det problem prøver de at løse.

Her er det godt for dem at snakke med andre i branchen om deres overproduktionsproblem.

- Vi kunne godt tænke os at forædle vores produkt. Jordbærsæsonen er kort, så vi gad godt kunne forlænge det lidt og arbejde med den overproduktion, vi dagligt har. Kunne vi finde noget nyt der, ville det være perfekt, forklarer Lars Kjærgård Pedersen.

Lørdagen igennem besøgte de forskellige stande og snakkede med andre i fødevarebranchen, som kunne give idéer til en løsning. Det blev for eksempel til et besøg hos Aarhus Universitet.

- Skulle der komme et fremtidigt samarbejde ud af det, ville det være fedt. Men en god idé og nogle gode kontakter er en rigtig god start for os, siger Dorthe Kjærgård Pedersen.

Food Festival er et årligt arrangement siden 2012. Det arrangeres af non-profit organisationen Food, der fokuserer på at hjælpe dansk fødevareproduktion og gastronomi.



Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hungry er på pengejagt

Løgismose Meyers har fyret topchefen

Tørk Furhauges resultater ikke gode nok, mener bestyrelsen

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Halifax Burgers fortsætter voldsom vækst

Restaurant fortsatte salget trods rotter

Nye måltidskasser fik en flyvende start

Nyhedsbrev

Jyde stormer frem med gourmet-catering

Nu udvider han til tredobbelt størrelse

Online Avis Arkiv

Løgismose Meyers satser på flere færdigretter

Ny fabrik skal servicere et tilsyneladende umætteligt marked for convenience-produkter

MASH vil have nye ejere med ind

International rådgivning på højt niveau

MeMu-souschef vandt Hotdog DM

Nordjysk restaurant vinder kokkekamp - igen

Foodservice Danmark skifter direktør igen

Scandic i totalt buræg-stop på alle hoteller

Fødevarestyrelsen lukkede sydjysk cateringfirma

Bæredygtigt fanget hellefisk – en delikatesse fra Vestgrønland

Prisen går til… Noma

Restauranten bliver den første modtager af Københavns Snedkerlaugs nye pris

Færre øko-grøntsager efter tør sommer

Kage-mænd køber kaffekæde

Ny vidensbank skal give maden et løft

I den nye vidensbank skal fagpersoner kunne finde inspiration og dele erfaringer om mad, måltider og ernæring til ældre

Madklubben udvider i Århus

Investeringer æder af foodservice-grossisters overskud

40 millioner skal fremme gastronomisk superliga

Regeringen afsætter 10 millioner kroner om året de næste fire år til gastronomi. Det kan skabe flere arbejdspladser

Ingen danske medaljer ved sommelier NM

Kantiner og restauranter i trekantområdet inviteres til Markedsdag

Køge har fået en food hall

Madentreprenør åbner nyt spisested

Kro lukker og stopper madlevering til 350 ældre

Københavns Madhus får ny direktør

Just Eat vil også levere morgenmad

Catering-advarsler er gjort til skamme

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RoboFood – Bliv klogere på robotter og automatisering til fødevareindustrien

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Ny røgovn fordobler salget af pølser hos Kvickly i Haderslev

Ny ejer holder fast i Hørlyck Skos kvalitetsbevidste brand

Ribbenstege af kanon go' kvalitet til en fair pris.

DK's bedste og billigste flæsk i skiver

Stor forskel på karbonathåndhed i drikkevandet

JEROS A/S er nomineret til DI prisen 2018

24/7 overvågning mod Rotter og Mus:

Ecophon Mængdeberegner til akustikprodukter

God hygiejne hos fødevareproducenter – begynder med hygiejnisk design af produktionsudstyr

Overvågning og netværk

Når sort skal være rigtig sort

Ses vi på IBA 2018 i München?

JEROS a/s på IBA messen 2018

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Slip af med bakterier i dit vand

En god kop kaffe er simpel... Den består af to ingredienser: kaffebønner og vand.

Aqua-Pure AP110 filter

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Find ud af hvad du kan gøre for at, undgå kalk på håndvaske, glas, opvaskem...

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Send til en kollega

0.217