Branchen fylder mere hos Food Festival

| Af Kasper Ørkild | Tip redaktionen om en historie

Gennem årene er Food Festival i Aarhus blevet en større platform for branchefolkene, mens der fortsat er plads til at møde forbrugerne i øjenhøjde.

Det voksende arrangement Food Festival under Aarhus Festuge trak tusinder af folk til Tangkrogen weekenden igennem. Her er det kun et lille udsnit, som er en del af fødevarebranchen. Men det lille udsnit får øget opmærksomhed fra arrangørernes side.

For andet år i streg var en del af fredagens Food Festival dedikeret til branchefolk. Her fik fødevareproducenter, indkøbere og andre dele af fødevarebranchen lov til at dyrke netværket uden forbrugere på hele festivalpladsen. For branchedelen af Food Festival er voksende og kræver mere fokus, lyder det fra arrangørerne.

- Food Festival er ikke kun et publikumsarrangement for de almindelige, private forbrugere. Det har været vigtigt for os, at det udvikler sig til noget, der også er en brancheplatform. Da vi startede i 2012, havde vi kun to arrangementer for business-to-business, men i år havde vi 23 programsatte aktiviteter som workshops, seminarer og konferencer. Alt sammen er indenfor turisme- eller fødevarebranchen, fortæller Anna Lund, direktør hos Food Aarhus.

Dermed bliver der altså mere for branchefolkene. Og en dag som branchefredagen, hvor der var op mod 1.500 fagfolk, er et godt eksempel på, at Food Festival kan henvende sig bredere end forbrugerne.

- Det giver mulighed for, at branchen kan komme ind lidt før publikum og komme ind i ro og mag og få talt med hele fødevarebranchen alt efter, hvad man har på opgaveblokken. Det kan være at snakke med producenter, skolerne, universiteterne, eller hvad man ellers har brug for, siger Anna Lund.

Saltcenter fik, hvad de kom efter
En af de branchefolk, der deltog om fredagen, er Henrik K. Hansen. Han er direktør hos Mariager Saltcenter og så muligheden for at snakke med resten af branchen som en stor mulighed ved Food Festival i år.

- Det gjorde det interessant for os at komme herned. Vi har gang i mange forskellige slags kunder, og på den måde kunne vi koncentrere os om at snakke med nogle bestemte ud fra den liste, vi fik tilsendt. Så man kan sige, vi fik, hvad vi kom efter på allerførste dag, fortæller Henrik K. Hansen.

På festivalens anden dag kunne han se tilbage på en branchedag, der forløb godt  - mens al fokus kunne flyttes til slutbrugerne, der besøgte Tangkrogen resten af tiden.

- Vi ramte dem, vi skulle om fredagen og lidt flere til. Og dagene efter kunne vi fokusere på at række ud til forbrugerne til festivalen. Det er godt set, at det kan deles lidt på. For vi har brug for begge dele, siger direktøren for saltcentret.

Mariager Saltcenter er ikke de eneste, der efterspørger den form for arrangement, som blander branchen med forbrugerne.

Netværk i hyggelige rammer virker
Direktøren for Food Aarhus og dermed Food Festival forklarer, at formen skaber en stor efterspørgsel fra branchefolkene. Det uformelle og hyggelige lægger både godt op til publikummet og de personer, som er en del af fødevarebranchen.

- Vi oplever en større interesse fra branchefolkene. Jeg tror, det er formen, der skaber den efterspørgsel. Food Festival er for det første et samlingspunkt for samtlige aktører i branchen, og det vil sige, alle er her på forhånd. Så giver vi dem muligheden for, at man kan komme i rammer, som er anderledes end messer. Deltagerne kan gå rundt i øjenhøjde på græsmarken og netværke med hinanden. Der bliver holdt mange møder over en fadøl. Den stemning betyder bare, at der i meget højere grad er folk, der snakker sammen, som ellers ikke havde gjort det, siger Anna Lund.

Men der kan også være meget andet end regulære netværksmøder til Food Festival. Den åbner også op for at finde løsninger for enkelte aktører.

På jagt efter en løsning
Dorthe Kjærgård Pedersen og Lars Kjærgård Pedersen ejer det lille frilandsgartneri Kræmmergården. Landbruget har 600 kilo jordbær i overskud om dagen i højsæsonen, og det problem prøver de at løse.

Her er det godt for dem at snakke med andre i branchen om deres overproduktionsproblem.

- Vi kunne godt tænke os at forædle vores produkt. Jordbærsæsonen er kort, så vi gad godt kunne forlænge det lidt og arbejde med den overproduktion, vi dagligt har. Kunne vi finde noget nyt der, ville det være perfekt, forklarer Lars Kjærgård Pedersen.

Lørdagen igennem besøgte de forskellige stande og snakkede med andre i fødevarebranchen, som kunne give idéer til en løsning. Det blev for eksempel til et besøg hos Aarhus Universitet.

- Skulle der komme et fremtidigt samarbejde ud af det, ville det være fedt. Men en god idé og nogle gode kontakter er en rigtig god start for os, siger Dorthe Kjærgård Pedersen.

Food Festival er et årligt arrangement siden 2012. Det arrangeres af non-profit organisationen Food, der fokuserer på at hjælpe dansk fødevareproduktion og gastronomi.



Hold dig opdateret med Foodservice Forum

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk restaurant igen kåret som den 19.-bedste i verden

Mash opruster med bistrokoncept

Ikonisk københavner-restaurant bliver ”bistroficeret” i Tyskland.

Meyer tidoblede (næsten) underskuddet i 2017

Foodservice Danmark ser fremad

Køge Kommune vil have mindre virksomheder som madleverandører

Madklubben kaster millioner af sig

Efter et 2016 præget af store investeringer kan restaurantkæden Madklubben igen notere et stort plus

Nyhedsbrev

Debat om Odenses ældremad blusser op igen

Online Avis Arkiv

Opkøb påvirker regnskab hos Det Danske Madhus

Omsætningen steg, mens indtjeningen faldt i 2017

Flytning og relancering koster Noma millionunderskud i 2017

Regnskab for 2017 viser underskud på 1,7 millioner kroner for den hyldede gourmetrestaurant Noma

Nu sushirestaurant vil være en lille kæde

Kadeau slår igen til i København

Han åbner verdens første akvavit-bar

Vil gøre op med grimme julefrokostoplevelser

Tre kæmper om Kantineprisen

Street food på vej i Fredericia

Private dining vinder frem

Måltidsboxen skal redde travle familier

Andefedtsburgere rykker vestpå

Purung restaurantchef skal sætte fut i Sunset Boulevard

Genåbning: Første 50 gæster får gratis burgere i et år

Restaurationsbranchen sætter samfundsansvar på menuen

Ny restaurant forsøger sig i Aarhus

Køkkenchefen blev juicemester

- Det er meget, meget spændende at være udvikler, siger Leslie Jørgensen, der har ansvar for Rynkebys Bramhults-serie

Ny Hanegal-fabrik til færdigretter er stadig uafklaret

Men den kommer, og den skal kunne udvides, siger ledelsen

Både op og ned for Geia Food

Omsætningen steg til over 1,2 milliarder kroner, men intens konkurrence fik overskuddet til at dale

Tankmad har fået et kvalitetsløft

Horesta: Ny app kan skade branchen

Tarteletcafé er et enormt hit

Sushibar - nu også på Bornholm

Jysk hotelchef drømmer om en gourmetrestaurant

Restauranter kan nu også bruge Nøglehulsmærket

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ScaleGard Pro til drikkevandet.

Mød SMVdanmark på Folkemødet

Latinerkvarteret er for specielle og eksklusive butikker

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

Plastemballage er nødvendigt i den cirkulære økonomi

Vand fra hanen indeholder stoffer der kan påvirke smagen i din kaffe,

JEROS A/S på messer verden rundt

Eksportfremstød - Rejs med SMVdanmark og Kronprinsparret til Italien

Sommerskole ”Entrepreneurship in Food and BioEngineering”

Møde om fødevarevirksomheders efteruddannelsesbehov

Møde om fødevarevirksomheders efteruddannelsesbehov

Verdensnyhed: en pladsoptimerende IBC-palletank

Verdensnyhed: en pladsoptimerende IBC-palletank

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Netværksarrangement: Hvordan tilpasser vi os fremtidens krav?

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Maden og vinen var fantastisk men… larmen!?

JEROS A/S på Anuga Food tech

Ny håndbog: Få et 'JA' af din bank

JEROS A/S på Internorga 2018

Den 1. marts 2018 - Symposium om værdikædeoptimering og sensorer til fødeva...

FØDEVARESVINDEL - Vurdering og styring af risici

JEROS A/S på messer worldwide

Termokasse med plastindsats er robust og rengøringsvenlig

Send til en kollega

0.203