23948sdkhjf

Regnfuld sommer sender pølsometeret i bund

| Af Laurids Hovgaard | Tip redaktionen om en historie

Regn og blæst har vendt op og ned på forbrugernes sommervaner, og det giver travlhed hos blandt andet Tulip, der ugentligt justerer produktionen efter vejret

78 millimeter nedbør. Så meget regn faldt der på landsplan i juli i år. Det er 12 mm mere end normalen på 66 mm. Det har givet få grillaftener med solskin, og det har kunnet mærkes hos fødevareproducenterne.

Arla har solgt 20 procent mindre koldskål i år i forhold til 2016, og i kødindustrien har sommeren også givet et par overraskelser.
- Vejret har en kæmpebetydning for vores produktion, især om sommeren, men også om vinteren. Hos Tulip starter sommersæsonen ved påske, hvor campingpladserne åbner, og løber frem til uge 36, siger Michael Ravn, kommunikationsansvarlig i Tulip.

- Vi bruger faktisk mest den norske YR-tjeneste, og den bestemmer, hvor meget og hvilke råvarer, vi bestiller hjem. Vi justerer produktionen på ugentlig basis. Det giver til tider logistiske udfordringer, fordi vi producerer på forskellige geografiske enheder rundt om i Danmark, siger Michael Ravn.

Det er især pølserne, som danskerne smider i indkøbskurven, hvis solen skinner, og derfor har Tulip internt et pølsometer, der afgøres af vejret.
- Vi får tit beskeden fra vores kunder, at hvis det bliver solskin, så vil de gerne have dobbelt så meget. Såvi kan godt mærke det på bundlinjen, når sommeren har været så dårlig som i år, siger Michael Ravn.

Nedtur for is, øl og sodavand
Også salget af is er ekstremt påvirket af sommervejret. Flere danske isproducenter melder om markant nedgang i salget, blandt andet Frisko Is og Polar Is. Is er dog ikke en ferskvare og holdbarheden gør, at man ikke risikerer at brænde inde med produktionen i samme grad som i kødbranchen.

Hos Royal Unibrew, der har et stort Nordeuropæisk marked, kan den våde sommer aflæses på både omsætning og indtjening. Målt i hektoliter solgte landets næststørste bryggerigruppe, Royal Unibrew, lidt færre øl og sodavand i de første seks måneder af 2017 end året før. På grund af det dårlige sommervejr i Nordeuropa, som er et stort marked for Unibrew, dæmper selskabet dog forventningerne til hele årets omsætning med 100 millioner kroner til nu 6,25 milliarder kroner.

Trøster sig i flæsk
Den dårlige sommer har dog givet et boost til andre produkter. På en enkelt uge i juli blev der solgt 1,2 millioner skiver stegeflæsk.
- Det svarer til 44 ton og er helt vanvittigt. Vi har aldrig solgt så meget før, så danskerne må siges at gå amok i stegt flæsk, siger Dennis Harder Sørensen, fabrikschef for Tulip Fresh Meat Herning.

Årsagen? Formentlig at flere dagligvarekæder havde tilbud på stegeflæsk i uge 28 kombineret med det ustadige vejr.
- Vi har ikke haft sommervejr af betydning, så måske har nogle fundet trøst i en gang stegt flæsk med persillesovs, gætter Dennis Harder Sørensen.
Det er ikke kun stegt flæsk, der hitter i regnvejret.
-- Vi har et godt salg af panerede varer som karbonader, schnitzler og koteletter. Det plejer vi ellers aldrig at køre med i grillperioden, siger Dennis Harder Sørensen.
Om vinteren er det især supperne, der er vejrafhængige.

Hold dig opdateret med Foodservice Forum
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sygehuskøkken i Thisted hædret med pris

Afstemning: Her er Danmarks bedste takeaway

Cateringfirma overtager kantinedrift

Aalborg får ny vegetarrestaurant

Sticks'n'Sushi vil have 100 restauranter

Jespers Torvekøkken vokser videre

Catering-virksomheden driver nu 33 kantiner

Nyhedsbrev

Dagrofa kaster penge efter S-Engros

Online Avis Arkiv

Fingerbetaling bliver permanent i CBS-kantiner

Investeringer: Hanegal halverer overskuddet

Fødevarevirksomheden er nu gearet til mere vækst

Skummer fløden af bedre mad og flere oplevelser

Jysk restaurant har ikke noget menukort

Køkkenmedarbejdere i total forvandling

1

Danske kokke henter VM-guld til Danmark

1

Letz Sushi går nye, ansvarlige veje

Suppenørd klar med nyt koncept

Danske kokke har øget fokus på energiforbruget

10 kokke klar til finalen i Årets Kok

Trykket stemning i kommunalt køkken

1

Avis: Domino's udnytter smuthul til at slette smileyrapporter

Restauranter og hoteller må slås om elever

Easyfood-direktør: Den nemmeste del er at udvikle et nyt produkt

Konkurrencekraften ryger, hvis der ikke følger en effektiv produktion med, siger Flemming Paasch

Historisk restaurant lukker efter strid om tag

Restaurant-forpagtere giver op efter otte måneder

Ejer: De manglede måske de faglige kompetencer

Danmarks bedste kantine: Vi tager de unge seriøst

- Det er i grunden et simpelt miljø, siger køkkenchefen

Ti Trin Ned bliver afløst af pizzeria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Glædelig jul fra JEROS A/S

Ny projektleder ved DTU Center for Hygiejnisk Design

Rengøringsteknikker, hygiejnisk design og best practice i industriel hygiejne

Pallekar, plastkar og bigbox

Speed dating mellem virksomheder og forskere resulterer i fødevareinnovation

Mange muligheder for at se JEROS produkter verden rundt

Teknologi til forbedring af forretning i fødevarebranchen

Hurtig og effektiv rengøring af vægtskåle

JEROS opdatere deres velkendte kassevasker

JEROS A/S på FoodTech 2018

Nedtælling til FoodTech 2018 er begyndt

Superbrugsen i Ørbæk øger salg af pølser med 35% ved køb af ny røgovn

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Stærk forskning og viden bliver til gavn for samfundet

Restaurant Grøds forventninger til et samarbejde med DTU

Har din virksomhed behov for innovation og for at øge sin andel på det voksende fødevaremarked?

Stor interesse for robotter til fødevareindustrien

Slagter Kirkeby går op i røg

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Hvem ringer du til når branden er slukket?

PEASE - god mad fra ærten

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

Gamst Blomster åbner ny butik på Lyngby Hovedgade

Send til en kollega

0.21