23948sdkhjf

Dyreværnet: "Hver en pote tæller"

| Medlemsnyhed | Indrykket af GS1 Denmark

Hundemad, kattefoder og legetøj. Hos GS1Trade Exact i Rødovre bliver der jævnligt afhentet ’fredagsslik til dyrene’ af de lokale venner fra Dyreværnet, hvis firbenede beboere nyder godt af GS1-medlemmernes donationer.

Donation eller destruktion?

Mange leverandører har brug for at få kvalitetssikret, at de informationer, der står på etiketten, stemmer overens med de digitalt tilgængelige produktdata. Det kan de få hjælp til hos GS GS1Trade Exact, som efterfølgende formidler donation. ”Helt praktisk foregår det således, at medlemmerne sender deres fysiske produkter til GS1Trade Exact i Rødovre. Når vi er færdige med at måle og veje, så bestemmer medlemmet selv, hvad der skal ske med produktet: Om det skal sendes retur, destrueres eller doneres til en af de organisationer, vi har et samarbejde med’, forklarer Lene B.S. Christensen, Data Quality Assistant i GS1Trade Exact.

Danmarks ældste dyreværnsforening, Dyreværnet, er glad modtager af nogle af de relevante donationer som GS1Trade Exact formidler. Dyreværnet har eksisteret siden 1898, og havde oprindeligt som hovedformål at hjælpe ejerløse hunde fra aflivning. I dag modtager organisationen dog mange forskellige slags dyr (især hunde, katte, kaniner og gnavere), og udfører også dyreværnsarbejde.

Midlertidigt hjem

Rikke Lee-Christensen, direktør hos Dyreværnet:

’De dyr, som finder vej til internatet i Rødovre, kommer via en af fire ’kanaler’. De fleste anbringes som udfald af en dyreværnssag, mange bliver indleveret via frivillig overdragelse, nogle er herreløse, mens den sidste gruppe er blevet tvangsfjernet af politiet.. Vores overordnede strategi nu er, at ’hver en pote tæller’ - en understregelse af, at vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe dyrene og formidle dem videre til nye kærlige ejere. Men aldrig på dyrets bekostning. Når vi har modtaget et dyr, laver vi en adfærdsvurdering, som med billede og video bliver lagt op på hjemmesiden med en lang og grundig ny beskrivelse af dyrets behov og adfærd, samt hvilke krav vi stiller til en kommende adoptionsfamilie. Og så henvender interesserede familier sig typisk til os. Vi er meget selektive i forhold til, at den nye familie skal matche dyret perfekt, og går derfor aldrig på kompromis i forhold til at varetage dyrets behov’.

Men det er omkostningsfyldt at drive et internat, som er midlertidigt hjem for 1500 dyr årligt, og som har tilknyttet 137 frivillige og en række fastansatte:

’Vi har et årligt budget på 18 millioner kroner, som primært finansieres af private økonomiske donationer. Men vi har i høj grad også brug for mad og andre ’materialer’. Vi har en stor bygning, som skal vedligeholdes, og har en masse udgifter, som man måske ikke lige tænker over. Vi bruger fx i omegnen af kr. 300.00 årligt i vand, strøm og sæbe bare på at vaske, og så er jeg lige blevet opmærksom på, hvor stor en post f.eks. printerpatroner er. Så selvom lønninger selvfølgelig sluger en del af budgettet, koster det stadig mange penge at drive Dyreværnet ordentligt. Samtidig har vi ’Frynseklinikken’, en forholdsvis ny mobil dyreklinik, hvor vi kan hjælpe ressourcesvage mennesker med at diagnosticere og behandle deres kæledyr. Det koster os i gennemsnit kr. 1400,- pr. behandling, men eftersom vi afregner efter ’betal hvad du kan’-princippet, er gennemsnitsbetalingen per dyr kun kr. 47. Differencen er selvfølgelig til at tage at føle på, men overskygger aldrig det faktum, at vi med ’Frynseklinikken’ hjælper ressourcesvage mennesker med at holde deres højt elskede kæledyr sunde og raske’, afslutter Rikke Lee-Christensen.

Varme hænder og et stort hjerte

En rundvisning på internatet viser med al tydelighed, hvad såvel økonomiske som materielle donationer går til. Selvom dyrene kun bor på internatet midlertidigt, er det vigtigt, at de føler sig så trygge og hjemme som muligt. Frivillige dyreelskere, administrationspersonale og dyrlæger sørger for at rammerne er optimale og denne formiddag møder vi Inge, en af internatets frivillige ’kattenussere’, som sidder på gulvet hos en hjemløs kat, og deler ud af varme hænder - og et stort hjerte. Menneskeligt overskud er der nok af hos Dyreværnet i Rødovre, og hos GS1Trade Exact:

’Jeg har et dybt personligt engagement i donationer, fordi mennesker og dyr i nød går lige i mit hjerte. Samtidig er jeg så heldig at have verdens bedste arbejde, hvor jeg qua mine arbejdsopgaver har mulighed for netop at afsætte tid til at koordinere disse donationer og sikre, at produkterne rammer de rigtige organisationer’, siger Lene Christensen og fortsætter: ’Vi har her i GS1Trade Exact en fantastisk medlemsservice, der som bonus giver medlemmerne mulighed for at gøre en god gerning: At donere fremfor at destruere’.

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Medlemsnyhed

Indrykket af
GS1 Denmark

Vesterbrogade 149
1620 København V
Danmark
GS1 Denmark

Send til en kollega

0.082